Symantec skärper partnerfokus – tekniken sätts i baksätet

Under Symantecs show Run Business Run i Kista på torsdagen fick ett 100-tal personer från kunder och partner en glimt av säkerhetsleverantörens framtid. Den utgår från information, inte system, var det övergripande budskapet.

Åsa Edner, Symantec Sverige
Åsa Edner, vd Symantec Sverige, inleder Run Business Run som går för första gången i Sverige.

Läs även: Symantec-partner: ”Pelle är min guru”

Symantec har en ny show i stan. Den heter Run Business Run och lockade ett hundratal personer från slutkunder och partner.  Syftet var förstås att sätta lampan på it-säkerhet och på Symantec. Hur ser hoten ut idag? Vilka hot kan vi vänta imorgon? Och inte minst: hur kan (eller rentav bör) Symantecs produkter användas för att möta dessa.

Sverigechef Åsa Edner inledde i hörsalen i Kista Science Tower där eventet hölls [den 6 februari – tillagt 12 feb]. Hon konstaterade att mycket har förändrats i branschen, med nya leveransmodeller, användarmönster och typer av enheter. Hon visar så en film där hennes 2,5-åriga dotter sätter upp en lastbalanserad Java-miljö via en Ipad. Poängen: it är inte lika svårt som det har varit.

– Det öppnar ju också upp för nya risker. Vi måste ta ett integrerat grepp om informationen. Man måste balansera riskerna mot den access till information vi kräver, konstaterar hon.

Darren Thomson, Symantec
Symantecs CTO på EMEA-nivå Darren Thomson om framtiden.

Sen kliver öppningstalaren upp, EMEA-CTO:n Darren Thomson.

Han talar i 40 minuter och i en av de första punkterna lyfter han förändringen hos Symantec. Bolaget etablerade under förra året en ny strategi där kärnan är att man ska vara kund- och partnerdriven, snarare än teknikdriven.

– Man kan vara teknikdrivet som ett litet mjukvaruföretag. Då går det att sitta och knåpa ihop fantastiska lösningar och hoppas att någon kund också ska tycka att det är fantastiskt. Men vi kan inte göra det. Vi måste förstå vad kunderna har för problem och hjälp dem med lösningarna, säger han.

– Därför måste vi lyssna på kunder – och på våra partner.

Information i centrum
Han fortsätter på spåret att teknik inte kan stå i centrum längre. Det gäller inte minst hos kundföretagen, användarna. Där måste istället informationen och hanteringen runt den finnas.

– Ett företag kan inte differentiera sig med it-infrastruktur längre. Det gick för fem år sedan. Men inte idag. Nu handlar det om att ge anställda tillgång till information på ett sätt som ger företaget försprång, säger han.

Och det skapar säkerhetsmässiga utmaningar. Förstås. Som Symantec tänker vara med och möta. Förstås.

Tidigt i presentationen kommer också leverantörens tagline upp på duken. ”Making the world a safer place”.

– Alla våra anställda har den här bilden intatuerad på ryggen! Vi är laserfokuserade på detta, att göra världen till en säkrare plats, säger han.

Artikeln fortsätter på nästa sida.

Post Comment