Tech Data ”Tala är silver, Lyssna är guld!”

Vi träffade Ingrid Nilsson på Tech Data för att få veta mer om den podd-succé som hon och hennes kollegor har arbetat intensivt med sedan hösten 2016.

Ingrid Nilsson Enablement Executive på Tech Data

Bakom namnet Techradar döljer sig ett genomtänkt upplägg och målgruppen är i första hand slutkunderna. I augusti 2017 släpptes det första avsnittet. Det visade sig snabbt att hon var rätt person att prata med för att få veta allt om den spännande historien om Techradar.

Hennes titel är Enablement Executive och hon ingår i ett centralt Europa Enablement Team på Tech Data som arbetar direkt med HPE & Aruba. Hennes ansvar är att se till att budskapet från dessa partners når ut till den nordiska marknaden. I det europeiska teamet är Ingrid även strategiskt ansvarig för Sociala medier. Vårt samtal kommer därför även att tangera det ämnet. Ett ständigt aktuellt område i dessa tider. Men vi börjar med historien om Techradar.

Lever sitt eget liv

I början av hösten 2016 var Ingrid i Manchester. Hon minns att hon satt tillsammans med sin chef i ett konferensrum och mötet handlade om hur de skulle utveckla sin marknadsföring. ”Jag tycker att vi ska starta en podd”, sa Ingrid. Förslaget mottogs med viss skepsis men hon kände själv att idén var värd att utveckla. Efter lite sondering gällande samarbeten och funderingar lade hon fram ett konkret förslag och i november samma år gav ledningen klartecken till att starta upp ett projekt med målet att skapa en Podd. Redan från start anlitade de mediebolaget House of Wizards som är specialiserade på konceptutveckling inom media och har erfarenhet från bl.a. Sveriges Radio.

”Vi insåg redan från början att vi saknade kunskapen om hur en bra podd skapas. Beslutet att anlita den externa kompetensen var klokt. Vi är inte ett mediebolag. Kunskapen om de ämnen som Techradar skulle handla om hade vi redan hos våra duktiga medarbetare”, säger Ingrid. ”Därför har vi genomgående använt våra egna experter i alla avsnitt. Jag tror att det på ett bra sätt visar vad vi och våra kollegor kan hjälpa våra kunder med. Den enda externa resursen är vår programledare, Micke Thunander, som är medieutbildad komiker med ett gediget intresse för teknik. Han borgar för att det blir en lättsam samtalston och att alla tekniska termer varvas med humor och värme. Dessutom blir hans röst som en röd tråd mellan avsnitten”, fortsätter hon.

Ingrid berättar också att Techradar är ett samarbete mellan Tech Data, HPE och Aruba samt att den lever sitt eget liv. Den ger båda företagen en möjlighet att på ett lättsamt och pedagogiskt sätt informera om deras respektive tjänster och kompetenser.

Hon avslöjar att namnet kom till efter en omröstning där det fanns fyra olika namnförslag.

En bild säger mer än tusen ord men en röst säger allt

Under vårt samtal blir det alltmer tydligt hur genomtänkt upplägget är. Målgruppen är i första hand slutkunderna. Därför nämns det aldrig någonting om t.ex. priser eller enskilda återförsäljare i avsnitten.

”Vi är mycket noga med att ingen av våra återförsäljare ska känna sig förfördelade av Techradar. Det händer att vi blir kontaktade av återförsäljare som gärna vill vara med i ett avsnitt. Det tar jag som ett bevis på att vi har lyckats”, säger Ingrid. ”Jag ser också att en del av våra återförsäljare har lagt upp våra avsnitt på sina egna web-platser, vilket jag tycker är positivt”.

”Under arbetet med podden har jag mer och mer insett hur viktig en röst är och vilken kraft den kan ha när det gäller att nå ut med ett budskap. Du hör ofta direkt på en röst om den är ärlig och seriös. Vi jobbar mycket med rösterna och våra producenter går ibland in och bryter en inspelning när någon har tappat energin i sin röst”, berättar hon och fortsätter ”Då tar vi en bensträckare, en kopp kaffe och en rolig historia därefter är det omtagning”, säger Ingrid skrattande.

En utmaning att nå ut till alla

En av anledningarna till att Ingrid presenterade idén om en podd var att hon såg att användandet av mail minskade stadigt. Sociala medier växte lavinartat och det blev alltmer viktigt att ha en genomtänkt plan för vilka kommunikationskanaler som skulle användas och vilka målgrupper som de sannolikt nådde bäst via respektive verktyg.

”Ett resultat av dessa funderingar är Techradar-portalen”, berättar hon. ”Där kombinerar vi ljud och text för att så många som möjligt ska kunna ta till sig informationen. Samtidigt som ljudet från ett avsnitt spelas upp visas en text på sidan som återger vad som avhandlas. Det är inte någon form av textning och det är inte ordagrant vad som sägs men om du av någon anledning inte kan lyssna på avsnittet kan du istället läsa det”, förklarar Ingrid engagerat.

En annan viktig del av formatet är att ha en bestämd tidsram för avsnitten. I Techradars fall har man satt den till 30 – 35 minuter per avsnitt. ”Det får inte bli för långt då ökar risken att våra besökare lämnar portalen och försvinner iväg till någon annan web-plats. Dessutom brukar vi ha olika länkar i slutet av texten där besökaren kan få ännu mer information. På så sätt får vi varje besökare att stanna längre hos oss”, säger hon och ler.

Ett nytt spännande avsnitt släpps varje torsdag.

Vind i seglen

I samband med en stor regatta i Stockholm gjorde Tech Data tillsammans med Aruba en satsning på att bevaka den. De använde drönare för att hela tiden övervaka tävlingen och sände direkt från en av de deltagande båtarna. KSSS blev imponerade över vad de kunde åstadkomma och vi kommer därför att se mer samarbete mellan KSSS, Aruba och Tech Data i framtiden.

En film från KSSS Indian Heat Regattan finns på denna länk: https://youtu.be/bkULkTPRp88

”Vi byggde upp ett nätverk på plats med hjälp av Aruba Mobile First. En av anledningarna till att vi gjorde det var att vi ville visa vad tekniken faktiskt klarar av idag. Bevakningen av regattan fick ett stort genomslag och vi fick uppskattande reaktioner från flera delar av världen, bl.a. Australien”, säger hon med ett leende. ”För mig blir det väldigt tydligt vilken genomslagskraft podden och sociala medier har. Följaktligen är det oerhört viktigt att vi har tänkt igenom i förväg vilket budskap som vi tänker skicka ut och hur vi gör det”, säger hon med allvar i rösten.

”Vi brukar även dela ut specialdesignade hörlurar och uppmana besökare att lyssna på Techradar. Hörlurarna är mycket uppskattade”, berättar Ingrid.

Vad händer i framtiden?

Vi frågar henne om vad hon tror om framtiden och hur Techradar kommer att se ut om ett år?

”Jag tror att det kommer att bli mer live-sändningar där vi rapporterar direkt från olika event runt om i landet. Vi har även fått frågor från våra kollegor i England, Italien och Spanien som vill starta upp en lokal Techradar. Så det är mycket spännande saker på gång”, svarar Ingrid.

”Vi vill också självklart att ännu fler ska upptäcka vår podd. Vi mäter löpande antalet besökare och är nöjda med resultatet. Vi hade faktiskt inte satt upp ett exakt mål för hur många som vi ville skulle lyssna på Techradar. Vårt fokus låg på att se till att podden blev så proffsig att den skulle locka till sig många lyssnare och det gör den”, avslutar Ingrid stolt.

Följande länk leder till en presentation av Ingrids team:

https://youtu.be/C4bxWsFpLEk

Följande länk leder direkt till Techradar Podcast Portal:

http://www.techradarportal.se/

Följande länk leder till Tech Datas svenska HPE & Aruba portal

http://tdhpe.techdata.eu/