Walmart apotek glenpool ok http://sverigepiller.com/ Andrew zimmern hemlös narkoman

Teknikkonsulten Triacon har utvecklat ECAD-integration till ENOVIA-lösningen från Dassault Systèmes

Kvaser i Mölndal är första kund och har varit partner under utvecklingsprocessen.

Triacon kommer nu att fortsätta sälja sitt interface mellan ENOVIA-lösningen och Altium Designer samt göra anpassningar av ENOVIA åt mindre företag i sin roll som återförsäljare av Dassault Systèmes och deras 3DEXPERIENCE-plattform. Dassault Systèmes har valt att arbeta med partners för att få specialkompetens för försäljning till mindre företag i alla de 12 branscher som vi är verksamma inom, därför vinner alla på arrangemanget, säger Marcus Persson på Dassault Systèmes.

High tech-företaget Kvaser utvecklar och säljer CAN-produkter. I samband med det tar de ofta fram varianter på CAN-interface till olika slutanvändare. Idag är ledtiden ganska lång. Det ville man göra något åt och därför håller man på att sjösätta ett PLM-system som bygger på ENOVIA-lösningen och 3DEXPERIENCE-plattformen från Dassault Systèmes, som teknikkonsulten Triacon anpassat med en integration till ECAD-verktyget Altium Designer. -Att använda PLM är en förberedelse för att kunna växa.

Marknaden för CAN växer rejält. IT-Kanalen har träffat företrädare för Kvaser, Triacon och Dassault Systèmes för att ta reda på mer om det nya gränssnittet och hur Kvaser har sammankopplat det med ENOVIA-lösningen från Dassault Systèmes. Vi fick besöka Kvasers huvudkontor i Mölndal utanför Göteborg. Med på intervjun var Ludvig Wallander, som är utvecklingschef på Kvaser. Dessutom var Joakim Lang som är vd på Triacon med, och Marcus Persson som är Partner Development & Alliances Value Solutions Nordics på Dassault Systèmes.

CAN-marknaden växer

CAN står för Controller Area Network och man talar ofta om CAN-bus-nätverk, som bland annat är vanligt i fordon. För blotta ögat ser ett CAN-bus-interface ut som en kabel med kontakter i varje ände. Till kabeln hör också mjukvara, som Kvaser själv utvecklar. Genom att använda CAN kan man bygga system med många funktioner utan att behöva så mycket kabel.

LIN finns också och är en annan viktig benämning inom Kvaser. LIN är en mindre avancerad databuss som främst används i fordon, jämfört med CAN som används inom många fler branscher, bland annat inom automation.

-CAN är ett kommunikationssätt som används inom många olika industrier, säger Ludvig. Det kommer fler och fler tillämpningar. Det är bara att titta på hur mycket information som åker runt i en bil idag. Vad vi säljer är ett interface som för många bara är en sladd mellan en dator och något man mäter på. Det som gör att en kund väljer interface från Kvaser är att Kvaser utan kostnad tillhandahåller det gemensamma API:et CANlib, som stöds av alla Kvasers produkter.

Fordonsbranschen viktigast bland kunderna

Det finns konkurrenter. Kvaser säljer till många industrier men konkurrenterna har ofta en särskild inriktning, är mer nischade än Kvaser. För Kvasers del står fordonsbranschen för 40 procent av försäljningen. Marin- och tillverkningsindustri är också viktiga marknader.

Kvaser har lösningar för närapå alla som kan behöva ett CAN-bus-nätverk. Den som varit och besiktigat en bil har kanske sett hur man ansluter en kabel inne i bilen under instrumentbrädan där man kollar en mängd parametrar – den enheten är ett CAN-interface. Ludvig har lagt fram några produkter på bordet i sammanträdesrummet där vi sitter och visar hur kontakten på kabeln som användas vid Bilprovningen ser ut. På bordet ligger också flera andra slags kablar och dessutom instickskort för datorer.

Kvaser, som har 35 anställda, har inte bara kontor i Mölndal utan är ett globalt företag. De har anställda i USA och Kina. Det finns support på alla ställena så det går att höra av sig dygnet runt. Kvaser jobbar också med ett hundratal återförsäljare i ett nätverk – varav många är internationella – som Kvaser kallar ”Technical Associates”. Man har även ett nätverk av ”Qualified Sales Representatives”.

Ofta utvecklar Kvasers Technical Associates specifik mjukvara åt sina slutkunder som fungerar med interface från Kvaser. En Technical Associate är företaget ATI. ATI säljer exempelvis verktyg som används vid utveckling av styrenheter till motorer och Volvo är en av deras kunder. Varje gång de säljer sådana produkter (mjukvara) följer det oftast med en eller flera kablar från Kvaser.

Satsar på webben

Vi blir visade runt i lokalerna. Det finns labb där ny hårdvara utvecklas och testas och lager där produkter packas. Allt som tillverkas av underleverantörer hämtas hit och skickas vidare till kunden eller återförsäljaren. Varje dag går det iväg ett antal paket som skickas till hela världen. Många av Kvasers kunder är OEM-företag, underleverantörer till tillverkningsindustri (Original Equipment Manufacturer). Atlas Copco har exempelvis köpt utrustning för att samla in data från sina utrustningar.

CERN – Europeiska organisationen för kärnforskning – har köpt produkter från Kvaser för mätdatainsamling. De har tuffa krav på bland annat flamsäkerhet som Kvaser kunnat uppfylla.

När det gäller försäljningen har Kvaser satsat mycket på sin webbsida (www.kvaser.com). Den ingenjör som vill veta mer om CAN ska kunna hitta information där. Man säljer även via webben. Försäljningen på webbsidan ger ingen volym men är ett sätt att få kontakt med ingenjörer. Därefter kan man hitta Technical Associates på sidan som kan ta fram produkter. Ludvig förklarar att man jobbar med en skala med flera nivåer där man börjar med kunskapen och kanske slutar med en OEM-affär i ett stort område. Ibland får man ta fram en särskild variant till kunden.

Kvaser grundades 1981. Av dem som startade Kvaser jobbar två nyckelpersoner kvar – Kent Lennartsson, forskningschef, och Lars Berno Fredriksson som är vd. Till att börja med ägnade man sig åt konsultverksamhet inom robotteknik men ganska tidigt började företaget intressera sig för CAN. Bosch kom med patentet 1982-83, som sedan 1992 är standardiserat av ISO. Kvaser inledde tidigt arbetet med att ta fram egna CAN-produkter.

Mercedes S-klass var en av de första

En av de första bilarna som hade CAN var Mercedes S-klass 1992. Innan dess drog man separata kablar för varje funktion. Sedan kom CAN ganska snart även i billigare bilar. Funktionerna i bilarna har också växt i antal sedan dess mycket tack vare CAN.

Triacon har utvecklat och anpassat

Triacon startade 1993 och är från början ett elektronikkonsultbolag men man har också jobbat mycket med administrativa datorsystem för röntgenavdelningar på sjukhus runtom i Europa och har ett gediget kunnande kring databaser. Lite av en slump fick man agenturer för ett antal utvecklingsverktyg inom elektronikutveckling i samband med ett företagsköp. Triacon beslöt att jobba vidare med agenturerna och utökade efterhand produktportföljen för att täcka hela utvecklingsprocessen från design till produktion och test. En av dessa agenturer var Altium Designer, som är ett ECAD-verktyg.

Kvaser var i kontakt med Triacon för att höra om de kunde få hjälp med att samla data och få bättre styr på utvecklingsprocessen. Man tittade på ett litet PDM-system med det visade sig otillräckligt. Sedan gick det en period utan att något hände tills Dassault Systèmes kontaktade Triacon för att höra om de ville sälja PLM-system. På Triacon kände man att eftersom de hade en bakgrund inom stora databassystem på sjukhus så passade det bra in i verksamheten. Dessutom såg man ett behov bland kunderna inom elektronik och framförallt de som använde Altium Designer. Triacon fick sedan med sig Kvaser och de har fungerat som referenspartner.

-Det blev en ganska lång process där vi satte oss in i och inpassade Dassault Systèmes ENOVIA-lösning för det här, säger Joakim. Kvasers behov har till stora delar styrt när det gäller utvecklingen och anpassningen för att den ska passa elektronikutveckling. ENOVIA-lösningen var inte så väl anpassad för elektronikutveckling tidigare, utan för mekaniska produkter. Elektronik har andra krav och det är det vi har jobbat med sedan vi blev återförsäljare.

Interface mellan ENOVIA-lösningen och Altium Designer

Arbetet har bland annat inneburit att man har tagit fram ett interface mellan Altium Designer och ENOVIA-lösningen, som innebär att man inifrån Altium Designer kan utnyttja ENOVIAs finesser. En del anpassningar kommer sig exempelvis av att elektronikbranschen präglas av att man gör nya versioner av produkter hela tiden och har höga krav på korta ledtider. En fråga den branschen ofta får ställa sig är om man ska göra en revision på en produkt eller en helt ny. Besluten präglas av hur man bäst uppfyller marknadens krav.

-Att få ihop elektronik och mekanik i samma system gör att man har mycket lättare att plocka ihop delar till nya produkter. Elektroniken i produkter ökar och många företag vill jobba modulärt, säger Marcus. På så vis kan man få fram produkter snabbare och till lägre kostnad.

-Vi kommer att använda ENOVIA-lösningen som referens för våra produkter. Det är här som produkten definieras, säger Ludvig. När vi utvecklar mjukvaran till en ny produkt så hämtas parametrar för konfigurering av produkten ifrån ENOVIA. Vi har bara en källa, alltså det som benämns “single source of truth”.

Återförsäljare som är specialister

Marcus berättar att Dassault Systèmes har mer än en kanal. De säljer direkt till stora bolag som exempelvis Volvo och Ericsson. Sedan har de sin SOLIDWORKS-kanal. Dessutom har de alltså en kanal med återförsäljare och där finns samarbetet med Triacon med. Återförsäljarna är specialister inom sina områden. De kan ta Dassault Systèmes 3DEXPERIENCE-plattform och anpassa den. Triacon är ett jättebra exempel. De har gjort justeringar och anpassningar som gör att det blivit väldigt bra, säger Marcus.

Hittills är det för tidigt att avgöra hur stora tidsbesparingarna kommer att bli för Kvaser. Det man redan sett är att kvaliteten blir bättre. Kvaser förbereder både för att kunna växa och för att vara modulära. Det får bli en del i en mognadsprocess på företaget.

Triacon hoppas hitta fler kunder för sitt interface och anpassningen av ENOVIA-lösningen för elektronikutveckling. Numera finns ett annat interface till Altium Designer som Dassault Systémes erbjuder. Det fanns inte när Triacon började jobba med sitt.

Anpassar ENOVIA-lösningen

Triacon har ju byggt upp en stor kompetens kring ENOVIA-lösningen vid det här laget, säger Marcus och tydliggör att Triacon alltså säljer ENOVIA-applikationer, sina konsulttjänster och eventuell mjukvara som de gjort själva. De kan jobba med ENOVIA och göra anpassningar som passar användaren enligt de möjligheter som finns i det systemet.

-Vi vet hur Dassault Systèmes fungerar och därför kan vi lätt prata med dem, säger Joakim. Dessutom finns ett tekniskt team på Dassault Systèmes som kan stötta partners vid behov. Joakim säger att Triacon kommer att fortsätta inrikta sig på att sälja till mindre företag som Kvaser. Dassault Systèmes har idag själv inte möjlighet att serva alla potentiella användare i alla branscher.

-Dassault Systèmes har valt att arbeta med partners för att nå små och medelstora företag, vi ser det som ett effektivt sätt att nå ut. Vi finns inom 12 olika branscher, och våra partners tillför en stor dos expertkunskap, och de kan också utnyttja sina befintliga kundrelationer och branschkunskaper, för att därmed maximera kundvärdet, säger Marcus och avslutar:

-Det här är win-win för alla parter.

Den som vill möta personal från Triacon kan träffa dem på TEC, en konferens för elektronikindustrin i Linköping den 3 maj 2017.

Filed in: Internet Of Things, Molntjänster Tags: ,
© 2017 AHA IT-Media AB all rights reserved