Tobiis eyetracking-funktioner i över 100 spel

Datorspelmarknaden är en viktig instegsmarknad där nyttan med ny teknologi ofta testas och bevisas. Att integrera ögonstyrningsfunktioner i spel är en viktig förutsättning för att öka konsumenternas efterfrågan på eyetracking-hårdvara anser Tobii.

Under de senaste åren har Tobii samarbetat med dussintals speldesigners och utvecklingsstudior för att förhöja upplevelsen i många ledande spel genom integration av ögonstyrningsfunktioner.

I början av året meddelade Tobii att antalet spel med stöd för eyetracking förväntades att växa från 45 till över 100 spel fram till slutet av 2017, däribland flera AAA-titlar (storsäljande spel). Under 2017 har Tobiis samarbete med spelstudior resulterat i att över 55 nya spel har stöd för eyetracking och därmed passerades milstolpen 100 spel i november. Bland de stora spel som har publicerats eller lanserats finns Assassins Creed Origins , F1 2017 , Agents of Mayhem , Rise of the Tomb Rider , Watch Dogs 2 , The Hunter Wildlands , Deus Ex: Human Divided och Steep .

– Det totala antalet stödda spel är visserligen imponerande, men vad som är ännu viktigare att notera är att eyetracking har införlivats i ett brett spektrum av spelgenrer, från simulatorspel till rollspel, från shooter till äventyrstitlar, säger Oscar Werner, affärsområdeschef för Tobii Tech. Det faktum att så många studior inom många olika genrer har integrerat vår teknik i sina spel är tydliga bevis på de starka användarupplevelser som eyetracking kan ge.

Med stöd för eyetracking i över 100 har dock Tobiis arbete för att förhöja spelupplevelser bara börjat.

– Det är viktigt att ha kontinuerlig tillströmning av bra spel, förbättrade funktioner och nya utvecklingspartners. Vi tittar också hela tiden på nya kategorier av spel och hur spelupplevelser och verktyg kan förbättras i dessa. Framöver siktar vi inte bara på att addera fantastiska upplevelser i datorspel utan även att lyfta e-sportanalys och förhöja spel och underhållning i VR, säger Oscar Werner.