Tre tekniktrender som driver affärsutvecklingen 2018

Vilka tekniktrender kommer att ha störst påverkan på företag under 2017? Under förra året gick utvecklingen snabbt, så vad kan vi vänta oss i år?

Här är några av våra tips:

1.     Artificiell intelligens för bättre beslut

De senaste åren har det pratats mycket om artificiell intelligens, AI, och 2017 blir året då AI-tekniken tar täten i utvecklingen. Istället för historierna om hur IBM:s Watson besegrat såväl Go- som Jeopardymästare ser vi allt mer hur företag nu använder AI-teknik i sin dagliga verksamhet.

Tidigare har AI varit svårt att använda, ofta har det krävts specialister för att förstå och använda tekniken. Men numera finns lösningar som gör att du får en egen ”datavetare” i mobilen. Då blir det lättare för alla inom företaget att identifiera vilka aktiviteter som ska prioriteras – oavsett om du är marknadsförare, säljare eller utvecklare ­– baserat på relevant realtidsdata och kunskaper om kunden. I längden handlar det om att fatta rätt beslut vid rätt tidpunkt.

AI-tekniken används också mer när den finns tillgänglig i molnbaserade lösningar, för både stora och små företag. Det känns särskilt positivt att många startupföretag använder AI. På så sätt blir de mer konkurrenskraftiga än företag av deras storlek annars kan vara.

Men den viktigaste anledningen till att AI får ett rejält genombrott i år är att tekniken hjälper företag att bli mer konkurrenskraftiga, att ligga ett steg före. AI blir helt enkelt avgörande för att vara framgångsrik. Enligt Salesforce Connected Customer-rapport uppger 45 procent av konsumenterna och 57 procent av företagens inköpare att de år 2020 kommer att byta varumärke de handlar av om företaget ifråga inte aktivt kan förutsäga deras behov.

2.     Mobilitet på arbetsplatsen

Också inom det mobila området har utvecklingen gått snabbt, rörligheten sätts nu i främsta rummet. För att konkurrera måste företag prioritera mobilitet, som når sitt verkliga genombrott när den blir en naturlig del av organisationen och är integrerad i företagets rutiner och processer redan från början.

De företag som på allvar ger sina medarbetare verktyg att arbeta närsomhelst och varsomhelst för att kunna serva sina kunder precis när behovet finns, kommer att dra ifrån i konkurrensen. Det handlar inte bara om att utrusta medarbetarna med mobiler och surfplattor, utan ge dem stöd ute på fältet med hjälp av appar. Som exempelvis kan ge säljare precis den information de behöver för att skriva kontrakt. Eller som gör det möjligt för medarbetare att snabbt ta del av kunddata så att de kan förutsäga framtida behov, samtidigt som de hjälper kunden med något annat. Enligt Salesforce 2016 State of IT-rapport var apputveckling för mobiler det område som ledande IT-företag förväntade sig skulle öka snabbast fram till 2018.  

3.     Molnet

CRM i molnet förblir en stor möjlighet för företag att dra nytta av under 2017. De företag som inte redan använder molnet bör komma ihåg att konsumenternas förväntningar växer exponentiellt. Salesforce ser att över 75 procent av både inköpare på företag och konsumenter förväntar sig att företag de handlar av ska engagera sig och erbjuda en individanpassad upplevelse i alla kanaler, digitala som fysiska.

Rent krasst – företag som förlitar sig på traditionella IT-lösningar kan helt enkelt inte konkurrera på marknaden idag, när kunden står i centrum. För att vara framgångsrik och erbjuda måste information om kunden och hennes beteende kunna delas direkt inom organisationen.

Företag inom alla branscher behöver se över sin affärsstrategi och omvandla sig fullt ut till molnföretag. Forskning från IDC tidigare i år visar att investeringar i molnet kommer att fördubblas fram till 2020. Så molntekniken kommer garanterat att bli än viktigare för företagens framgångar 2017.