Turistattraktioner byter ut audioguiden mot mobilapp

Mobil teknik som guidar besökare på museer och turistattraktioner har på allvar börjat ersätta mer traditionell teknik.

Aruba, ett företag inom Hewlett Packard, är ett av företagen som levererar mobila lösningar till allt fler attraktioner. Fördelarna handlar om att kunna ge bra tjänster till besökarna, minska kostnaderna och förenkla för medarbetarna.

Många museer, djurparker och andra attraktioner satsar idag på en mer interaktiv och uppkopplad upplevelse för besökarna. ”Med mobil teknik blir det enklare att skapa mer interaktion än exempelvis i en traditionell audioguide. Tjänsterna kan levereras genom en app i besökarnas egna mobiler och handlar om allt från att hitta vägen till att lära sig saker eller delta i tävlingar, och dessutom på besökarens eget språk”, säger Richard Schumacher, Sverigechef på Aruba.

Attraktioner som nöjesparker och museer använder ofta en kombination av trådlösa nätverk, accesspunkter och en lösning för säker gästaccess. Dessutom positionstjänster med beacons och app-plattformar som Arubas Meridian. Aruba har levererat mobila lösningar till mer än 30 attraktioner, som till exempel Metropolitan Museum of Modern Art (MoMA), Australiens nationella museum och Madrids botaniska trädgård.

”Med denna teknik kan vi ge besökarna en guidetjänst som visar upp trädgårdens finaste sidor. Dessutom har trädgården genom vår mobila satsning fått mycket uppmärksamhet i medier och vi vann även pris för bästa kulturella app 2018”, säger Jesus Munoz, chef för Madrids botaniska trädgård.

För de som driver attraktionen är det dessutom värdefullt att kunna få data om vad besökarna gör under sitt besök. Det gör det möjligt att förstå flödet av besökarna och förbättra utställningar och marknadsföring av erbjudanden. Medarbetarna kan även få fler möjligheter att jobba mer flexibelt med allt från kommunikation till biljettförsäljning.