Ultrabooks ökar 114 procent

Pc-försäljningen må dippa men totalt sett säljs det fler prylar. Inkluderar man surfplattor och mobiler kommer ökningen globalt i år att landa på 4,5 procent enligt Gartner och den sammanlagda försäljningen på inte mindre än 2,32 miljarder enheter.

Så vad ska man satsa på som återförsäljare? Well, du har förmodligen redan insett att man bör ligga lite lågt på pc-sidan, i synnerhet stationära och traditionella bärbara. Ultrabook kommer att gå hyggligt eller rentav riktigt bra. Gartner hävdar att försäljningen under 2013 fördubblas jämfört med 2012.

Ökningen landar på solskensartade 90 procent. Men tänk på att det handlar om låga siffror, från 9,8 miljoner enheter till 18,6 miljoner. Surfplattor ligger på en tiofaldig försäljningsvolym och det säljs 100 gånger fler PC (traditionella bärbara och stationära) än ultrabooks.

Fast försäljningsökningen av ultrabooks kommer att fortsätta – och accelerera – under 2014. Då räknar analysfirman med att det ska säljas 263 miljoner enheter, en ökning mot 2013 på inte mindre än 114 procent.

Surfplattor ökar också i år. Med cirka 50 procent närmare bestämt. Och det är de lite mindre plattorna med lite mindre prislappar som går bäst. Enligt Gartner är den vanligaste storleken mellan 8,3 och 9,5 tum hos användare i Brasilien, Kina, Frankrike, Tyskland, Italy, UK, USA and Japan. Den uppgiften bör rimligen kunna användas för att dra slutsatsen att även svenska användare föredrar de lite mindre plattorna.

Under 2014 kommer det att säljas 263 miljoner plattor, vilket motsvarar en ökning på 43 procent.

Mobiler har sjunkit i intresse, i vart fall när det gäller köp och kommer inte att öka med lika dramatiska siffror. Vi får nöja oss med att sälja fem procent fler enheter under 2014. Men även om ökningen är blygsam i jämförelse med plattor och ultrabooks är det absoluta talet desto kaxigare: 1,9 miljarder sålde telefoner under 2014 räknar man med.

Drivarna i telefonsegmentet hittar du i mellanprissegmentet. För nya marknader är det lågpris-androider som står för dragkraften.

Android är för övrigt det dominerande operativsystemet, med en andel 2013 på 38 procent. Under nästa år ökar andelen sålda Android-enheter till 45 procent.

Den rätt hajpade företeelsen ”kroppsnära bärbara” enheter, främst klockor som fungerar som komplement till en mobil eller surfplatta, kommer fortsättningsvis att utgöra en ytterst marginell del av försäljningen, tror Gartner. Mindre än en procent kommer att byta ut sin mobil mot en kombination av klocka och platta under perioden fram till 2017.

– För att en bärbar [wearable] enhet ska blir framgångsrik måste de komplettera och förbättra det som andra enheter redan erbjuder. De behöver också vara snygga och samtidigt praktiska. Och viktigast av allt, de behöver ha rätt pris, säger Gartner-analytiker Milanesi i en kommentar.
– På kort sikt kommer konsumenter att betrakta bärbar enheter som ”nice-to-have” snarare än ”must-have”. Smarta telefoner kommer fortsättningsvis ha rollen som den trogna, pålitliga kompanjonen.

Global försäljning efter segment (1000-tals enheter)
Typ av enhet
2012
2013
2014
PC (stationära och bärbara)
341 273
303 100
281 568
Ultramobila
9 787
18 598
39 896
Surfplattor
120 203
184 431
263 229
Mobiltelefoner
1 746 177
1 810 304
1 905 030
Totalt
2 217 440
2 316 433
2 489 723
Source: Gartner (October 2013)
Global försäljning efter operativsystem (1000-tals enheter)
Operativsystem
2012
2013
2014
Android
505 509
879 910
1 115 289
Windows
346 468
331 559
363 803
iOS/MacOS
212 875
271 949
338 106
RIM
34 584
23 103
19 297
Övriga
1 118 004
809 912
653 228
Totalt
2 217 440
2 316 433
2 489 723

Källa: Gartner, oktober 2013

Post Comment