Vägen till schysst bildhantering i sociala medier – en guide av Canon och BRI

Det finns mycket kärlek på nätet men också en massa elakheter, särskilt kring bilder i sociala medier.

Tänk om vi kunde få slippa det senare. Eller i alla fall få lite mindre av det. Canon och Bris har därför tagit fram en guide för en schysst bildhantering i sociala medier. Guiden riktar sig till vuxna och barn som använder sociala medier och målsättningen är att den ska spridas vidare till exempelvis skolor och idrottsföreningar.

Det postas miljontals bilder i sociala medier varje dag. Och varje gång det sker är det inte alltid helt genomtänkt. Många glömmer att fråga dem som syns på bilden om de får lägga upp dem eller tagga dem. Många lägger också upp bilder utan att tänka på vem som kan komma att se dem i framtiden. Vissa kommenterar bilder på ett sätt som de kanske ångrar i efterhand.

– Som bildleverantör tycker vi att det är vårt ansvar att bidra till en schysstare bildhantering på nätet. Ett sätt att göra det är att få föräldrar att tänka efter hur de själva beter sig i sociala medier. Barn gör ju som vuxna gör, inte som de blir tillsagda, säger Helen Iwefors Häggblom, kommunikationschef för Canon Sverige.

Bakgrunden till att Canon och Bris vill skapa en grund för schysst bildhantering är en undersökning som Kantar Sifo gjorde strax före sommaren.

Den visade till exempel att närmare hälften av alla föräldrar lägger upp bilder på sina barn i sociala medier utan att fråga. Var femte förälder uppger också att deras barn pratat med dem om deras beteenden i sociala medier. Och bara en av tio föräldrar agerar om de ser något kränkande i sociala medier. En tredjedel av föräldrarna uppger att de inte vet hur de skulle reagera om de såg något kränkande i bildväg.

–– Det är synd att så få vuxna vet hur de ska agera när de ser kränkningar på nätet. Vi vet att det spelar stor roll för den som utsätts och för andra som ser kränkningen att någon säger ifrån. Om fler säger ifrån så blir det också svårare att säga och skriva taskiga saker. Det är när vi bryter tystnaden som hatet får det svårt. Det gäller både på nätet och utanför, säger säger Jonas Söderlund, kurator i Bris enhet för stöd online på Bris. Med anledning av detta har Canon och Bris tagit fram en guide för schysst bildhantering i sociala medier. Den tar till exempel upp frågor som att det är viktigt att tänka efter innan man lägger upp eller kommenterar bilder. Undersökningen visade nämligen att en knapp majoritet av de tillfrågade föräldrarna reflekterar över vilka som kan se bilderna de lägger upp på Facebook.

Guiden tar även upp att det är viktigt att vuxna och barn pratar med varandra om vad som sker i sociala medier.

Knappt hälften av alla föräldrar i dag har pratat med sina barn om hur de bör tänka kring hur de delar och hanterar bilder i sociala medier.

– Det absolut viktigaste vuxna kan göra är att prata med barn om det som händer i deras liv, att samtala utan att döma. Närvarande vuxna som visar intresse och lyssnar utan att döma, det är ett barns viktigaste skydd om något blir jobbigt, fortsätter Jonas Söderlund på Bris.

Guiden finns att ladda ner som pdf på Canons och Bris hemsidor. Här är rubrikerna på det som tas upp.

1. Fråga först dela sen! Ha alltid i bakhuvudet att alltid be om samtycke innan du publicerar en bild.

2. Tänk först dela sen! Du vet inte vem som kommer att se dina bilder, i sociala medier finns bilderna kvar under en lång tid.

3. Tänk efter innan du kommentar en bild! Det du säger i sociala medier betyder lika som om du säger det direkt.

4. Uppmärksamma alltid fotografen! Om du använder någon annans bild, berätta alltid vem som tagit den.

5. Prata med varandra! Säg till ditt barn att de alltid kan berätta om något inte känns bra – det är viktigt att finnas där.

6. Behandla andra som du själv vill bli behandlad!

7. Om du ser något kränkande eller elakt – säg ifrån! Om du känner att du kan – agera och säg ifrån.

8. Lita på barn och ungas omdöme! Barn och unga har mycket bättre koll än vad många vuxna tror.