Var fjärde svensk shoppar online varje vecka

Masterindex, en ny europeisk undersökning från Mastercard om e-handel, visar att svenskarna uppskattar att shoppa på nätet.

Var fjärde svensk shoppade online minst en gång i veckan under 2016, vilket är lika mycket som snittet i Europa. Men genom att underlätta returer och säkerställa en fungerande kundtjänst skulle man kunna få fler att våga handla utomlands.

Hela Europa ser en ökad handel på nätet och mellan 2015–2018 förväntas den europeiska e-handeln växa med 45 procent.1 Enligt siffror från Mastercard shoppar så många som var fjärde svensk online varje vecka (25 procent) – lika mycket som snittet i Europa. Helst använder svenska konsumenter kort som betalningsmetod, både för online köp via laptop (49 procent) samt när de handlar online via mobilen (37 procent). Detta upplevs som det smidigaste betalsättet för både desktop- och mobilshopping. Och med Mastercards globala digitala betalningsplattform Masterpass blir det ännu smidigare att betala med kort vid e-handel.
”Vi märker tydligt av det ökade intresset för att handla på nätet. Vi har bara under det senaste halvåret inlett flera samarbeten med handlare och partners för att få ut Masterpass till fler konsumenter och för att underlätta handeln på nätet”, säger Mats Taraldsson, digital affärsutvecklingschef på Mastercard i Norden och Baltikum.

E-handel över landsgränserna
Undersökningen visar att det finns en stor potential för e-handel över landsgränserna där 36 procent av svenskarna någon gång per år e-handlar i länder utanför Sverige, vilket är något mindre än det europeiska genomsnittet på 40 procent. De tre främsta anledningarna till att svenskar e-handlar i andra länder är bättre tillgänglighet (38 procent), ett attraktivt erbjudande (28 procent) samt bättre pris/betalningsvillkor (26 procent).
Men det finns hinder för den europeiska e-handeln. Det enskilt största hindret för att öka e-handeln mellan länderna är upplevda svårigheter och kostnader kring returer, som 23 procent av européerna anger. Även i Sverige är returerna det största hindret, vilket 21 procent av svenskarna anger. 11 procent anger också att de oroar sig för problem med kundtjänst hos de utländska e-handelsbutikerna.
Hälsoprodukter och biljetter
Studien visar att svenskar i större utsträckning än övriga Europa handlar hälso- och apoteksvaror på nätet. I Sverige uppger 30 procent att man handlar denna kategori av produkter online, jämfört med det europeiska snittet på 18 procent. I Norge och Danmark handlar 14 procent dessa varor på nätet och i Finland 10 procent. Även biljetter är mer populärt att handla på nätet bland svenskarna (40 procent) jämfört med snittet i Europa (34 procent).