”Vi ska bli störst i Sverige på tjänster”

All business is local heter det ju och på IT-Gården med vd Jan Swedin torde man hålla med. Den högst prioriterade tjänstebaserade försäljningen sker i södra Sverige. Men målet är att dominera riket.

Jan Swedin, vd IT Gården

IT Gårdens vd Jan Swedin är tvärsäker:

– It-avdelningar hos allt fler företag tynar bort. I stället köps it-tjänster. Som återförsäljare är det extremt viktigt att följa med utvecklingen. Annars överlever man inte på sikt, säger han.

Samtidigt börjar en ny kategori av it-köpare växa fram.

– Tidigare besökte en kompetent it-tekniker en likasinnad för att sälja. Idag är it-köpare helt andra personer. Varje år får vi 40 nya kunder, drygt 30 är beslutsfattande personer. De kan sin verksamhet men är i regel inte it-specialister, säger Jan Swedin.

IT Gården med 65 anställda har kontor i Landskrona. Störst kundbas finns i södra Sverige. Genom åren har goda lokala affärsrelationer med kunder och tjänsteförsäljning varit avgörande för att växa.

– Tjänsteförsäljningen började 2002. Vi ville tänka nytt. Gå mot strömmen. Vi skulle komma bort från den konservativa [synen i] it branschen där återförsäljare under decennier har sålt konsulttjänster, program och hårdvara, säger Jan Swedin.

Fakta IT Gården
Anställda: 65
Kontor: 2
Grundat: 1999
Omsättning: 135 miljoner kronor
Övrigt: Dells ”Partner of the year” Dells ”Platinum Partner of the year”, år 2013 Årets företagare i Landskrona 2013/ Sverige bästa arbetsplatser 2013
På webben: www.itgarden.se

”Självklara saker”
Tanken är att kunderna ska syssla med sin kärnverksamhet medan IT Gården erbjuder ”stressfri it” . Tjänsteerbjudandet är en blandning mellan att vara en outsourcing- och molnpartner, kryddat med ett eget koncept.

– Det är några rätt enkla och självklara saker. Kunden vill ha system som alltid fungerar och kunna förändra sin leverans i takt utifrån sitt eget behov och utveckling, säger Jan Swedin.

Innan man tar sig an ett kunduppdrag går man igenom antal användare och funktioner som till exempel internet, telefoni, nätverk, dokumentlagring, e-post, datorer och säkerhetskopiering. Sedan offereras behovet till en summa per användare och månad i olika funktionsområden.

I en egen kundportal får kunderna koll på sin leverans. I den kan de lägga till eller ta bort användare, beställa nya it-tjänster och se vad som är fakturerat.

Jan Swedin säger att IT Gården levererar allt utom applikationerna. Det enda undantaget är att IT Gården också kan leverera Microsofts applikationer.

– Däremot ser vi till att alla applikationer fungerar som uppgraderingar och säkerhet kring programmen. Vi ansvarar för alla leverantörskontakter, säger Jan.

Tre egna hallar
Inom drift och outsourcing erbjuds också fasta priser: per månad, per användare eller per projekt. Tack vare delning av utrustning och tjänster kan kapaciteten ökas eller minskas efter behov. IT Gården äger tre egna speglade drifthallar med Dell- och Microsoft-miljöer.

– På samma sätt som att kunderna bara betalar för den kapacitet som används görs det åt andra hållet. Vi använder IBMs backupsystem. IBM fakturerar oss rörligt för den terabyte som används, säger han.

I ett analysverktyg kan kunderna på användarnivå se om program eller funktioner inte längre används på grund av att någon medarbetare slutat.

På tjänstemenyn finns därtill nätverks- och övervakningstjänster, som co-location inom internet/ip-vpn.

– Vi erbjuder SLA:er utifrån behov. Om det skulle bli problem i operatörernas telefonisystem eller datanätverk skyller vi inte på operatören utan tar själva smällen, säger Jan.

Kunder kan också hyra produkter som till exempel pc, bärbart, skrivare, surfplattor och smarta telefoner. För användarna erbjuds backuptjänster.  Genom ett system kan IT Gården ominstallera klientprogram och felsöka på distans.

Hur gör ni med kunder som har befintliga system?
– I de flesta uppdrag har vi i hallarna skalbara lösningar som kunderna hyr. Ibland flyttar kunder sina system in i vår hall. I några fall står kundens egna ägda utrustning på plats hos kunden, säger han.

Många kundföretag är stora och har kontor utomlands.

– Vi ser också en trend att större företag inte har några egna it-avdelningar. Som vår kund Nolato med 4 500 anställda varav merparten i Kina.  I huvudsak är deras it-beställare en person i ledningsgruppen, säger Jan.

Vilka begränsningar har ni?
– Vi gör det mesta men inte allt. Vi fick en kundförfrågan om att på plats runt om i världen vidareutveckla 150 egenutvecklade applikationer i deras system. Det uppdraget tackade vi nej till.

Vad är svårast?
– Att ligga på rätt nivå när det gäller belastning så vi inte själva betalar för mycket när vi hyr kapacitet i hallarna.

Enligt Jan Swedin har många återförsäljare långt kvar tills de erbjuder tjänster fullt ut:

– Framför allt de stora. Det är som att försöka vända en oljetanker. Det är trögt och tar lång tid.

Sedan IT Gårdens tjänstestrategi sjösattes har de vuxit organiskt med drygt 20 procent. I höstas började man anställa för att fylla upp 25 nya tjänster. Ett kontor öppnar nu i Göteborg.

– I år ska vi omsätta 135 miljoner kronor och nästa år 200 miljoner kronor. Om tre år ska vi bli störst i Sverige på att sälja it som funktion. Vinnarna är kunderna säger han.

Men alla pratar om kundfokus …
– Det är möjligt. Förutom att vi växer gör vi kundenkäter som visar att vi ligger i topp. Orsaken är mina medarbetare som är delägare i företaget. Vi har byggt ett team där alla ingår och känner sig delaktiga 

 

Post Comment