Vi tar en titt på framtidens spelteknologier

Spelbranschen är i ständig förändring. Detta märks på hur pigga utvecklare är på att få ut det mesta av teknik.

Allt ifrån virtuell verklighet till holografisk teknologi har numera kommit att diskuteras som realistiska sätt att höja spelupplevelsen. Här listar vi framtidens spelteknologier.

Här är framtidens spelteknologier

Enligt samarbetsorganisation Dataspelsbranschen så har den svenska spelbranschen aktivt arbetat för att tillämpat många av de allra senaste spelteknologierna. De uppger, bland annat, att 10% av svenska spelföretag i skrivande stund aktivt arbetar med virtual reality. Denna sorts siffror ser man även i internationella sammanhang, vilket inte är så konstigt då den svenska spelbranschen i mångt och mycket gjort sig känd för att vara trendsättande. Här ska vi titta närmare på några av framtidens spelteknologier.

Cloud gaming

Molnbaserade speltjänster, eller Cloud Gaming, behöver i nuläget ingen närmare introduktion. Det är helt enkelt ett sätt att i realtid skicka filer, eller strömma media, för att möjliggöra spelandet av spel utan att man i förväg har tillgång till spelets mjukvara eller mediafiler. Enligt marknadsinstitutet Global Industry Analysts, Inc. (GIA) så står molnbaserat spelande för 1/3 av spelmarknaden på många håll i världen. Molntekniken används allt oftare inom spelindustrin och förutspås bli en av framtidens viktigaste distributionskanaler.

Avancerade mobila plattformar: Mobil e-sport och livekasino

Mobiltelefoner och surfplattor har kommit att bli avgörande för både spel- och bettingindustrin. Enligt forsknings- och konsultföretaget Daedal Research så kommer de mobila plattformarna att driva tillväxten de kommande åren. Aktörer såsom Unibet, PlayOJO och PokerStars har tagit till vara på detta och kommit att prioritera upplevelsen i sina live casinospel. En liknande utveckling präglar branschen för e-sport. Allt fler väljer att betala för att titta på e-sport och enligt en analys från Mediavision så tog hela 80% av e-sporttittare i norden del av utbudet genom Youtube, och enligt Youtube så står mobila enheter i sin tur för mer än 50% av alla visningar på sajten.

Virtuell verklighet

Även om virtuell verklighet har varit på tapeten sedan åtminstone 80-talet så är det först nu som tekniken har hunnit ikapp oss. Teknikens ambition är att helt enkelt skapa känslan av att man deltar i en alternativ konstruerad verklighet. Moderna VR-headsets och glasögon fyller i princip bara funktionen att placera en skärm på ett för ögonen optimalt avstånd att uppleva en 3D-effekt. Populariteten har skjutit i höjden och enligt statistikinstitutet Nielsen så fördubblades mellan 2016 och 2017 antalet personer som har hört talas om denna sorts headsets. Köp Oculus Rift VR Headset här och upplev själv vad som mycket väl kan bli framtidens teknik för Casual Gaming.

Augmenterad verklighet

Det som särskiljer augmenterad verklighet från virtuell verklighet är att tekniken hämtar information från verkligheten och kombinerar den med saker som tillförs genom mjuk- och hårdvara. Därmed blir det helt enkelt ett sätt att modifiera och förändra hur vi upplever verkligheten. Tekniken har kommit att bli populär inom ett stort antal branscher. I slutet av 2017 så uppmärksammades IKEAs nya AR-app för att den möjliggjorde för var och en att med hjälp av augmenterad verklighet se hur deras produkter passar in i det egna hemmet. Dessutom visade Ninetendo med sitt Pokemon GO att det var en teknik som var gångbar, och enligt analysföretaget Digi-Capital så förväntas marknaden för augmenterad verklighet växa med 30% årligen.

Holografisk teknologi

Många introducerades till holografisk teknologi genom den legendariska scenen i Star Wars då en holografisk Leia ber Obi-Wan Kenobi om hjälp. Tack vare samtida tekniska framsteg har denna teknik kommit att bli verklighet. Såväl Michael Jackson som Tupac Shakur och Frank Sinatra har återkommit på musikscenen i form av hologram. Men när kan vi förvänta oss att ta del av tekniken i konsumentprodukter? Michael Bove, forskare på MIT, har redan tillverkat en holografisk skärm och säger sig vara övertygad om att teknologin kommer vara brett tillgänglig för slutanvändare kring 2023. Detta kommer att skapa helt unika möjligheter för spelare att interagera med karaktärer.