Visar på utbredningen av piratkopierade produkter på nätet

Nästan en fjärdedel av alla konsumenter har köpt en produkt på nätet som visat sig vara en piratkopia. Det kan röra sig om exempelvis skor, elektronik eller digitalt innehåll. Detta enligt en ny studie av MarkMonitor, världsledande i skyddet av varumärken på nätet.

Undersökningen har genomförts av det ledande marknadsundersökningsföretaget Opinium, som undersökt köpbeteendet hos 3 450 konsumenter i nio länder, däribland Sverige, och deras erfarenheter av exempelvis köp av förfalskade produkter, säkerhet online och piratkopiering. Christmas%20image_hires

Vad gäller köpbeteendet generellt visar studien att konsumenter gör drygt en tredjedel (34 procent) av sina inköp online, vilket stiger med ytterligare 15 procentenheter inför julhandeln. När julhandeln står inför dörren löper konsumenter än större risk att av misstag köpa förfalskade produkter online.

Trots det höga antalet konsumenter som stött på förfalskade produkter online visar studien också att 70 procent inte skulle köpa sådant medvetet – de flesta vill ha äkta varor. Den som upptäckte att en sajt säljer piratkopierade produkter vänder sig oftast någon annanstans, bland de svarande i Sverige uppgav 63 procent att de gör sitt inköp på någon annanstans, och bara 22 procent fortsatte att handla på sajten.

– Nu när vi närmar oss jul är det av stor vikt att man är på sin vakt när man letar efter bra priser online. Med den ökade handeln följer också ett ökade risker – risken ökar att utsättas för webbsajter som säljer förfalskade produkter eller att man utan vetskap köper förfalskade produkter i jakten på bra erbjudanden. Med de sofistikerade metoder som piratkopierarna använder på sina sajter har det blivit ännu svårare för konsumenter att bedöma om produkterna är äkta, säger Mark Frost, CEO på MarkMonitor.

I undersökningen framkommer också att säkerhet fortfarande är något som konsumenter ser som viktigt – 64 procent oroade sig över sin säkerhet online. I Sverige är siffran något lägre, 49 procent.

Studien genomfördes online av Opinium mellan 5 och 10 november 2015. Konsumenter i Storbritannien, Frankrike, Danmark, Tyskland, Italien, Nederländerna, Spanien, Sverige och USA tillfrågades.

Post Comment