Watchguard premierar engagemang – inte volym – i nya programmet

Peter Johansson, Watchguard.
Peter Johansson, Watchguard.

Brandväggsleverantören Watchguard har medvind just nu. För att ytterligare öka farten lanserar man ett nytt partnerprogram som bland annat innebär högre marginaler för de partner som fokuserar på leverantören.

När Watchguard lanserar sitt nya partnerprogram står inte längre försäljningsvolym i fokus, utan kunskap. De partner som i högre grad väljer att utbilda sig och engagera sig med leverantören premieras med bland annat högre marginaler.

– Vi hoppas och tror givetvis att ett större engagemang i oss och mer kunskap om våra produkter leder till ökad försäljning. Den är ju fortfarande viktig för oss, säger Peter Johansson som är regionchef för Norden, Baltikum, Ukraina och Ryssland.

20 partner räcker

Det nya programmet trädde i kraft i sin helhet den 1 juni och nu ser Peter som sin största utmaning att få ut budskapet om det till sina partner. Watchguard har cirka 300 partners i Sverige och han bedömer att det är cirka 20 som de jobbar tätt med idag och den siffran lär nog stanna där, tror han.

– Vår satsning handlar inte främst om att få fler partner, utan om att hjälpa dem som vill växa med oss att göra det. Och det sker med ökad kunskap om våra produkter.

Det råder ingen tvekan om att Peter Johansson tror stenhårt på kraften i leverantörens produkter. Något annat vore snarast tjänstefel, visserligen. Men hans positiva syn stöttas också av flera utomstående bedömare i branschpress och hos analytiker.

– Under bara ett år har vi fått 24 utmärkelser, varav många för vårt rapporteringsverktyg Dimension, som enkelt sett handlar om att ge en visuell bild av vad som händer med trafiken till och från samt i  nätverket.

Ska växa dubbelt så snabbt

Tillväxten ska ligga på 20-procentsstrecket och det i en marknad som växer med mellan åtta och tolv procent på årsbasis, enligt Peter.

Till sin hjälp har Watchguard distributören Commaxx som de nyligen tecknade avtal med. De spelar en nyckelroll, i synnerhet med tanke på att leverantören bara har två personer i sin organisation för Sverige.

– När vi nu växer tittar vi på att ta in fler personer. Men distributörerna på de nordiska marknaderna är verkligen vår förlängda arm, våra kollegor, säger Peter.

Skjuter till 10 procent marginal

Hur var det då med de högre marginalerna för partner som satsar lite extra på WatchGuard? Jo, leverantören skjuter till tio procent extra när guldpartner säljer deras utrustning och fem procent till silverpartner.

– Vi tycker att det är rimligt att de som engagerar sig mest i oss också får en högre marginal, kommenterar Peter.

Post Comment