Uppstickare jätteindustri i Israel
Hem REPORTAGE Webhose sätter strålkastare på ljusskygg verksamhet

Webhose sätter strålkastare på ljusskygg verksamhet

Publicerat av: Redaktionen

Nu går det inte längre att dölja sin information i den djupa webbens mörka hålor.

Webhose sätter strålkastare på ljusskygg verksamhet 1

Vår egna journalist Joel Åsblom, på reportage resa i JaffaTelAviv

Israeliska Webhose.io har utvecklat en tjänst som samlar all typ av data från webben, alltså även den så kallade dark web, och omvandlar materialet till strukturerad och maskinläsbar data.
– Bland de projekt som vi genomfört för kunder är att hitta betalningsvägar för Bitcoin på dark web, något som normalt är ganska svårt, säger Webhoses vd och medgrundare Ran Geva.
Hans företag har utvecklat en plattform där kunderna kan få tillgång till information från artiklar, bloggar, online-diskussioner, dark web, e-handelsprodukter samt radio och tv via ett annat företag som omvandlar informationen till text.

Hela konceptet låter som en förfinad version av Google men Ran Geva betonar att man inte bara hämtar in informationen utan även presenterar den på ett smartare sätt jämfört med sökmotorer.
–  Vi kan exempelvis analysera sådant som olika länders datumformat så det blir medan analytiker kan studera prisutvecklingen för olika produkter. Därtill kan vi hjälpa säkerhetsföretag och polisen att ta sig in bakom Tor på den mörka webben och därmed kunna bidra till brottsutredningar.

Webhoses söktjänst går att ställe in på betydligt fler parametrar jämfört med traditionella sökmotorer där man exempelvis kan välja ut tal av Obama som fått 100 likes och har ett visst antal kommentarer.
– Bland våra företagskunder finns sådana som vill håll koll på vad kunder tycker om deras produkter och få direktbesked när produkterna får positiva eller negativa omdömen.

Bara 2,5 år efter start har Webhose.io fått 36 000 registrerade användare varav 200 är betalande företag. Bland Webhoses kunder och partners märks AWS, Google cloud platform, Cloudera, Oracle, IBM Watson, Salesforce, Hootsuite och Sprinklr.

– Watson använder vår teknik för texthantering medan Salesforce använder produkterna som bas för sina tjänster inom mediabevakning där man servrar hundratusentals kunder.
Som prisexempel nämns att ingångspriset ligger på 50 dollar per månad men företaget har även en gratistjänst för privatpersoner.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00