Wiktors AV-line tar in Google Hangouts-leverantören Vidyo

AV-distributören Wiktors AV-line kan snart erbjuda en ny leverantör till sina återförsäljare, nämligen storsatsande Vidyo.

Som ett led i en kraftig expansion på den svenska och nordiska marknaden har Vidyo, leverantör av teknik för videomöten, valt att teckna distributionsavtal med Wiktors AV-line.

Mikael Ryberg, vd på distributören:

– Vi ser stora möjligheter i och med att vi fått förtroendet att distribuera Vidyo och är glada över att kunna addera Vidyo ?s produkter till vår produktportfölj och därigenom ytterligare stärka vår förmåga att leverera kompletta funktionella lösningar.

– Vidyo har mycket intressanta innovativa produkter och förmåga att se marknadens behov av kostnadseffektiva och funktionella lösningar. Vidyo är inne i ett mycket expansivt skede med höga ambitioner gällande tillväxt på den svenska och internationella marknaden.

Erik Sinclair är försäljningschef hos Vidyo i Sverige och berättar om hur de under året räknar med att växa rejält i Sverige.

– Globalt har vi växt med 80 procent de senaste två åren och förra året ökade vi 68 procent. När det gäller Norden kommer vi att fokusera hårt på Sverige nu och under nästa år. Vår marknad har legat lite efter de övriga nordiska länderna, men nu börjar det hända saker här, säger han och avslöjar att de i skrivande stund för diskussioner med fem globala kunder i Sverige.

Men slutkundsmålgruppen finns inte bara inom stora företag utan även i segmenten under. Deras lösning används redan idag av organisationer som det amerikanska försvaret, KPMG i Norge, Metzo-koncernen i Finland och ambulanssjukvården i Västra Götalandsregionen.

Det som lockar kunder är i princip att lösningen är mjukvarubaserad, och att tekniken fungerar under vitt skilda förhållanden när det gäller nätverkskvaliteten. Flera stora företag har valt Vidyos teknik framför exempelvis Ciscos Jabber på grund av enkelhet och kostnad, hävdar Erik.

Idag har Vidyo 24 partner i Norden och med Wiktor AV-lines hjälp räknar de med att antalet kommer att öka kraftigt. Däremot är strategin att hålla sig till en enda distributör i Sverige. Wiktors kommer alltså inte att få någon konkurrens om återförsäljarna.

Men är Vidyo något att bry sig om? De har trots allt inte fler än 300 anställda globalt och ännu bara två i Sverige. Well, mycket tyder på att det är en aktör som kommer att fortsätta växa snabbt och med OEM-kunder som Google, som använder tekniken i sin tjänst Hangouts, och leverantör av tekniken för videokonferensfunktionen i spelkonsolen Wii U, så kan man tämligen tryggt dra slutsatsen att deras teknik håller.

Post Comment