Han får en diger agenda, Xerox Sveriges nye vd Stefan Ivarsson. Och ganska högt upp på den står Kanalen i feta bokstäver. Det är nämligen ett av prioriteringsområdena för leverantören den närmaste tiden.
– Ett av våra tydligaste mål är att öka tjänsteinnehållet i det vi säljer. Vi ska växa kraftigt inom MPS och kommunikation och marknadsföringstjänster. I vår satsning kommer vårt partnernätverk att bli ännu viktigare och här kommer vi att lägga mycket krut kommande året, säger han i ett pressmeddelande.
Det har för all del redan börjat märkas. Nyligen lanserade Xerox en slags säljstödsportal för sina partner, för att ge dem ett bättre utgångsläge i en tid då kunderna blir allt kunnigare kring marknaden och de olika leverantörernas utbud.
Mer tjänster
Men själva utbudet ska också förändras, ”tjänstefieras” i högre grad som Stefan uttrycker det. Det ligger naturligtvis i tiden, det är vad kunder efterfrågar. Men som Xerox påpekar är det också ett sätt att skapa värde även för partner.
Utöver kanalen står ytterligare två tunga punkter på den nye vd:ns agenda. Nämligen grafisk industri och storkundsförsäljning. Det senare segmentet kommer han dessutom vara försäljningschef inom, vilket för övrigt är posten han hade fram till den första februari, då han satte sig i vd-stolen.
IBM-förflutet
Stefan har arbetat på Xerox sedan 2008 och var fram till 2011 ansvarig för Xerox kanalorganisation. Innan han kom till leverantören tillbringade han elva år på IBM i olika försäljnings- och marknadsroller.
Stefan efterträder Arnaud Linquette, ”som går vidare till andra uppdrag inom Xerox” som det heter i pressmeddelandet.
Läs mer
Xerox hjälper sina partner med säljportal i molnet