Zyxel jagar nya återförsäljare – ska öka 40 procent
Hem NYHETER Zyxel jagar nya återförsäljare – ska öka 40 procent

Zyxel jagar nya återförsäljare – ska öka 40 procent

Publicerat av: Redaktionen

Zyxel satsar i Sverige och söker nya återförsäljare. Målet är att öka försäljningen med 40 procent i år.

Läs också: ”Det här blir storsäljaren i segmentet”

Nätverksleverantören Zyxel befinner sig på en tydlig tillväxtresa. Målet är att sälja dubbelt så mycket 2015 som man gjorde 2013. Och man har kommit en bra bit på väg.

Petter Svensson Spector, nordisk marknadschef Zyxel.

Petter Svensson Spector, nordisk marknadschef på Zyxel.

– Förra året ökade vi med 77 procent inom e-tail/retail, säger marknadschef Petter Svensson Spector.

E-tail/retail är i princip Zyxels konsumentkanal. Motorn i tillväxten stavas inte oväntat återförsäljare. Under förra året växte partnernätverket ordentligt, bland annat med återförsäljare som Netonnet och Komplett. Men Petter vill inte avslöja några absoluta tal.

Behövs fler som säljer Zyxel

För att lyckas med årets ökningsmål på 40 procent inom konsument måste man ha in ännu fler återförsäljare. Det finns fortfarande utrymme att växa, säger Petter.

– Vi har ett fantastiskt team som har kompetensen som behövs för att nå målet. Bland annat har vi anställt en person, en före detta Netgear-kille faktiskt, som enbart kommer att jobba med att få in nya återförsäljare inom E-tail/retail. Där förväntar vi oss en rejäl skjuts.

Det är inom konsumentkanalen man har växt mest. Men även b2b-sidan går bra, påpekar Petter. B2B har tidigare varit vårt starkaste segment med snabbare tillväxt än kollegorna i branschen. Tillväxten skall fortsätta, även där med hjälp av nyanställd personal.

Totalt är Zyxel elva personer starka i Sverige. Den nordiska organisationen är på sammanlagt 16 personer och rollfördelningen i den har ändrats för att stärka den satsning på Sverige som sker.

Varför ska man sälja Zyxel? Bortsett från ”konkurrenskraftiga produkter”.

– Prispunkten har länge varit ett av vårt starka argument och med tanke på hur stor betydelse priset har för de flesta konsumenter är det fortfarande viktigt.

– Men också supporten. Vi tog hem den från ett externt bolag för fyra år sedan och jobbar nu väldigt fokuserat på att kunna ge snabb och kunnig support med personal som sitter lokalt hos oss, det är viktigt med lokal närvaro.

Under året blir också deras partnerprogram färdigt. Det ska innehålla delar både för att attrahera mindre återförsäljare och för att förenkla för lite större aktörer att göra affärer med Zyxel.

 

Zyxels trippel för konsument

  • Powerline. Nätverk över hushållselen.
  • Repeaters. Förlänger befintliga trådlösa nätverk.
  • NAS. För privata moln i hemmet.

Läs mer: ”Det här blir storsäljaren i segmentet”

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00