​Elgiganten satsar på teknisk supporttjänst som julklapp för svenskarna

Publicerat av: Redaktionen

Det blir en annorlunda jul i år där tekniken kan få en avgörande roll för vår sociala samvaro och för att hålla igång hemmet.

​Elgiganten satsar på teknisk supporttjänst som julklapp för svenskarna

Inför julen satsar Elgiganten därför på teknisk support, att ge bort som julklapp eller till sig själv. Tjänsten är tänkt att hjälpa såväl den som tröttnat på att vara ofrivilligt IT-ansvarig, som den som sitter ensam i jul och behöver hjälp med krånglande teknik eller med att koppla upp videosamtal för en digital jul med familjen eller vänner.

Bakgrunden till satsningen är inte bara den pågående pandemin utan också det tekniska och digitala utanförskap som många svenskar lever i, där det saknas både tillgång till och kunskap om teknik. Bland annat är det 1 av 3 (35 %) svenskar som i en undersökning genomförd av YouGov på uppdrag av Elgiganten uppger att det blir allt svårare att hänga med i den tekniska utvecklingen. Det är också nästan 2 av 5 (38 %) svenskar som har tekniska produkter med fler funktioner än vad de klarar av att använda. Elgiganten har genomfört undersökningen årligen sedan 2008.

Med Elgigantens supporttjänst går det att få hjälp med allt från mobiltelefoner, datorer, surfplattor, tv-apparater och uppkoppling – oavsett var produkten är köpt. För nyinköpta produkter går det också att få sin vara hemlevererad, installerad och monterad direkt av en tekniker – som även kan ta med sig gammal elektronik och emballage för återvinning.

–Det blir en annorlunda jul i år, när vi inte kan träffas fysiskt blir tekniken viktigare än någonsin för att hålla kontakt med nära och kära. Vi vet också att många svenskar har svårt att hänga med i den tekniska utvecklingen och behöver hjälp med sina produkter och många tar hjälp av familj och vänner med sina tekniska problem*. Nu vill vi göra det enklare för alla genom att göra det möjligt att köpa teknisk support till någon annan eller till sig själv för att skapa förutsättningar för en så bra jul som möjligt med hjälp av fungerande teknik, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten i Sverige.

För den som vill ge bort en supporttjänst går de att köpa i butik eller digitalt. Supporttjänsten är en perfekt julklapp också för den som är ute i sista minuten.

Som en del av Elgigantens samhällsengagemang genom stiftelsen Elgiganten Foundation, så skänker företaget också 50 julpaket, innehållandes bland annat surfplattor med tillhörande support till vårdavdelningar runt om i Sverige.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00