För att öka både lönsamheten och konkurrenskraften ställs idag stora krav på företagare runtom i Sverige att investera i och digitalisera sin kärnverksamhet.
För att hjälpa företag att jobba smartare och ännu mer effektivt tar Telia ett unikt steg i branschen och samlar alla IT- och kommunikationstjänster i ett och samma erbjudande, IT-avdelning som en tjänst.
Fram tills nyligen har det funnits en tydlig och traditionell avgränsning mellan kommunikationstjänster och IT där företagen på egen hand behövt sätta sig in i olika komplexa lösningar, både genom egna resurser och från en rad leverantörer. En vanlig konsekvens kan bli att tjänsterna inte fungerar tillsammans, vilket är avgörande för att vidareutveckla företagets verksamhet.
– Vi vet att många företag behöver växla upp och digitalisera sin verksamhet. Men alla har inte möjlighet att investera i allt eller för den delen i rätt typ av tjänster. Med IT-avdelningen som tjänst skapar vi den helhet som saknats på företagsmarknaden, något som kommer att förändra vår bransch helt framåt, säger Patrik Granström, affärsområdeschef SME på Telia
Med IT-avdelningen som tjänst tar en leverantör ansvar för och hanterar alla tjänster och IT-frågor för företaget. Tjänsten är prenumerationsbaserad och erbjuder ett expertteam som genomför en grundlig analys för att skräddarsy tjänsten utifrån verksamhetens behov. Därefter tar teamet ansvar för och har full koll på IT-miljön dygnet runt. Där ingår också support, konsultation och utbildning som avser hjälpa företagare att frigöra mer tid och skapa effektivare arbetssätt.
– Vi förstår att det lokala bageriets största fokus är att baka bröd, inte investera i dyr teknik eller teknisk kompetens. Med vår nya tjänst så behöver företagen inte längre tumma på det som de älskar att göra och vi fortsätter med det vi kan bäst. Med vår unika lösning kan allt fler hänga med digitalt, säger Patrik Granström.