​Telenor Sverige första telekombolag i världen att klimatkompensera med Fairtrade

Telenor Sverige blir det första telekomföretaget i världen som klimatkompenserar genom Fairtrade Climate Standard.

Magdalena Aspengren, hållbarhetschef, Telenor Sverige.

[KVINNOR PÅ KANALEN] Samtidigt är företaget först i Sverige med att ta på sig krav på åtgärder för minskade utsläpp enligt standarden.

Fairtrade Climate Standard introducerades av Fairtrade International och Gold Standard 2015 i samband med klimatmötet COP21 i Paris och är framtagen för att stötta samhällen som har små resurser och är sårbara för klimatförändringarna.

Genom samarbetet kan företag och organisationer köpa utsläppskrediter som kompenserar för de utsläpp som verksamheten genererar och samtidigt bidra till social utveckling och klimatanpassning i låginkomstländer. Förra året genererade Telenors verksamhet i Sverige CO2-utsläpp på cirka 1600 ton, varav det mesta kommer från den tekniska driften av nätet samt resor inom företaget.

– Som en av de största globala telekomaktörerna så genererar vår verksamhet utsläpp som är svåra att undvika idag. Genom att klimatkompensera kan vi ta ansvar för dessa utsläpp samtidigt som vi kontinuerligt arbetar för att minska dem. Samarbetet ger oss ytterligare incitament att påskynda arbetet och möjlighet att bidra till en mer hållbar vardag för människor i de länder som är mest utsatta, säger Magdalena Aspengren, hållbarhetschef på Telenor.

Ytterligare en faktor som gör standarden unik är att den ställer krav i båda ändarna av leverantörskedjan förutsatt att den organisation som klimatkompenserar har ett klimatfotavtryck som överstiger 1 000 ton CO2e.

Detta innebär att Telenor Sverige även åtar sig att ta fram en reduktionsplan och mål för kontinuerliga utsläppsminskningar. Arbetet med att uppfylla standarden sker i samarbete med klimatstrategerna ZeroMission och Fairtrade Sverige.

– Telenor Sverige är inte bara det första telekomföretaget i världen att klimatkompensera genom Fairtrade Climate Standard, utan även först i Sverige bland klimatkompenserande företag att frivilligt ta på sig krav på reduktionsåtgärder enligt standarden. På så sätt bryter de ny mark, vilket vi hoppas kan inspirera andra, säger Claire Wigg, VD på ZeroMission.

Klimatkompensationen kommer att ske i projektet Bagepalli Coolie Sangha i Indien. Krediterna skapas genom att ersätta ineffektiv uppvärmning och matlagning med ved och fotogen, med småskaliga biogasanläggningar som genererar förnybar biogas för hushållsbruk. Projektet ägs och sköts av ett lokalt kooperativ bestående av närmare 40 000 lantarbetarfamiljer lokaliserade i över 900 byar i Indien. För varje såld kredit genereras dessutom en så kallad Fairtrade Premium som går direkt tillbaka till lokalsamhällena och möjliggör ytterligare åtgärder för att stärka resiliensen mot klimatförändringar.

– Vi gläds åt att Telenor väljer att klimatkompensera i enlighet med våra kriterier. Det gör stor skillnad för människorna som driver dessa projekt att veta att de har en stabil finansiering och avsättning för de utsläppskrediter de skapar. Vi hoppas naturligtvis att fler stora aktörer ska följa Telenors fina exempel i sitt hållbarhetsarbete, säger Daniel Sommerstein, tf VD på Fairtrade Sverige.