10 IT-trender driver förändring bland företagen under 2020

2020 handlar till stor del om att leverera på företagens digitala transformation.

De som var early adopters med det digitala börjar nu se riktiga fördelar och försprång, speciellt när det kommer till kund- och människofokuserad upplevelseteknik. De som inte har gjort en ”opt in” och som väljer att fokusera på kostnadseffektivitet på bekostnad av nätverks- och teknikinvesteringar kommer snart lida från bristande innovationsförmåga och svag konkurrenskraft. Fokus under 2020 behöver ligga på hur organisationer kan använda teknik för att hjälpa dem leverera på kundernas affärsmål i osäkra tider. De behöver förbättra smidighet, säkerhet och prestanda, och fokusera på kundupplevelsen – både grundläggande och nischad teknik är svaret. Nedan följer de tekniska affärstrender Verizon anser mest troligt kommer påverka globala kunder och organisationer under 2020:

1. Tillbaka till det mest grundläggande när det kommer till investeringar i teknik, men högteknologiska initiativ kommer också hitta sin nisch:

I en kundfokuserad värld och en allt mer konkurrenskraftig global affärsmiljö måste organisationer förstå att det inte finns några genvägar när det kommer till teknikinvesteringar. Det handlar om att gå tillbaka till grunderna när det gäller affärsbehov, men också titta på hur nischteknologi som ansiktsigenkänning, platsprofilering etc. kan användas för att förbättra kundupplevelsen, samtidigt som den blir mer mänsklig – till exempel genom att använda en virtual reality-bild av en servicerepresentant som faktiskt kan förmedla mänsklig känsla och ton. För några år sedan var detta alldeles för dyrt – men nu kan vi använda teknik för att underlätta livet, spara tid och fokusera affärsverksamheten på individens behov.

2. Vi kommer att använda teknik för att hantera osäkerhet:

Vi lever i en tid av politisk och ekonomisk osäkerhet, så förmågan att slå till snabbt för att fånga en möjlighet och blockera ut störningar kommer att avgöra affärsframgången. Detta är anledningen till att mjukvarudefinerade nätverk fortsätter att omfamnas av organisationer runt om i världen, för att möjliggöra flexibel och smidig nätverksorkestrering som stöder applikationsleverans efter typ och affärsexpansion när möjligheten ges. Det handlar om att ge organisationer förmågan att agera blixtsnabbt och möjliggöra investeringar i nätverk och teknik snabbt och effektivt.

3. Vi kommer fokusera på att bygga om och omdefiniera molnet:

Under 2020 kommer organisationer fokusera på hur de kan rita om sina multicloud-miljöer för att leverera snabb, flexibel och smidig computing-potential och kostnadsfördelar – något som har fått termen ”point of need clouds”. Det handlar om att röra sig från ett ”genom nätverket-dataflöde” till ett ”rakt dit-flöde” (t.ex. 5G till moln till 5G) för att möjliggöra edge-applikationer som artificiell intelligens, video eller IoT. Tillväxten för mobile-edge computing kommer att se dessa applikationer växa i typ och skala. Virtuell uppkoppling är målet.

4.Vi kommer behöva ta hänsyn till data-gravitation (data gravity):

Allt eftersom datavolymerna fortsätter växa under 5G-eran kommer den utveckla sin egen gravitationskraft. Data kommer att vara kung, och datavolymer kommer att vara för stora för att flytta till applikationen som i sin tur kommer behöva flyttas dit denna data finns istället. I en tid av edge computing och distribuerade analyser kommer applikationer behöva bli datacentrerade, att hantera data-locations och säkerhet kommer vara en nyckelprioritet.

5. Vi vill alla ha insyn och kontroll.

Applikationer blir datacentriska men multicloud-miljön kommer också att bli applikationscentrisk, och utmaningen kommer ligga i hur man får kontroll över dessa applikationer för att prioritera och hantera dataflöden via automatiserad policyhantering. Organisationer kommer behöva få insikt och kontroll över hela applikationsprestandan och hur den relaterar till användaren av applikationen för att kunna kapitalisera på potentialen i deras nätverksmiljö – och för att kunna reda ut den när saker går fel.

6. Vi kommer behöva en ny driftmodell:

I en virtualiserad värld kommer vi behöva ta till oss en ny driftmodell för att köpa och upphandla IT-tillgångar. Under 2020 kommer upphandlingsprocessen bli mer flytande, baseras på större partnerskap för hela ekosystem och multi-partner miljöer, snarare än på enskilda återförsäljare. Att hantera detta område kommer vara en nyckelutmaning. Organisationer behöver se att i en väldigt konkurrensutsatt miljö är varumärket den enda konkurrensfördelen. Att leverera resultat mot kunderna kommer vara det huvudsakliga fokusområdet, så att allt handlar om att göra det enklare för kunden att lösa sitt problem.

7. Kundkontakten kommer explodera:

Interaktionen med kunderna äger nu rum öga mot öga, online, på sociala plattformar, på ett kundcenter och i affären, med röst, eller med virtuell och förstärkt verklighet. Framgången under detta decennium vilar i att på bästa sätt hantera dessa kontaktytor. Frågan är, omfamnar vi denna kundfokuserade värld eller försöker vi kontrollera den? Under 2020 kommer marknaden för kundkontakt att explodera, med fler alternativ för röst- och videointegration och fortsatt satsning på distribuerade tjänster för kundcenter. Organisationer kommer behöva behålla kundupplevelsen i fokus eller riskera att skada sitt rykte och varumärke.

8. Dags för en digital CIO:

I en allt mer komplex IT-miljö är utmaningen för människor att kunna hantera den stora mängd systemdata som finns för att förstå vad som vad som försiggår. Svaret är en överblickbar, virtualiserad instrumentpanelsvy som presenterar data på ett begripligt sätt som människor enkelt kan förstå. AI kommer möjliggöra skapandet av en ”digital CIO” som kan arbeta längst med den mänskliga CIOn, genom att använda sensoriska data för att belysa systemprestanda och flagga potentiella problem. Vi kommer alla att flytta in i Tron-världen helt enkelt!

9. Vi behöver vara pragmatiska när det kommer till säkerhet:

Vi har sett riktade attacker mot företag och regeringar de senaste månaderna, sponsrad av andra stater eller inte. Med ett valår i USA, politiska och ekonomiska osäkerheter runt om i världen kan vi förvänta oss att brottslingarna kommer fokusera på att tränga igenom de försvar vi har. Vi kommer behöva fokusera på grundläggande säkerhet, att göra det bra, och att hålla information säker och integriteten intakt. Det största hotet är fortfarande de från insidan. Behovet av att skapa och hantera ”zero trust”-arkitekturer är starkare än någonsin.

10. Allt handlar om vad du gör med 5G:

Med 5G-tjänster som lanseras runt om i världen kommer 2020 handlar om vad organisationerna faktiskt gör med 5G. Robotisering, automatisering och IoT kommer vara först på bollen när det kommer till företagens möjligheter med 5G. Under 2020 kommer även fokus ligga på att utforska vad som är möjligt. Vi kommer också se en ökning av 5G-konsulttjänsterna allt eftersom de som är tidigt ute vill kapitalisera på deras expertis runt om i världen-

”I denna nya era av demokratisering av data och teknik över lag kommer vi fortsätta att se global innovation accelerera snabbare än Moores Lag”, sa George Fischer, President of Global Enterprise for Verizon Business. ”Affärsverksamheter och myndigheter behöver en väldefinierad strategi och utförandeplan för att undvika att tappa fotfäste på grund av analysförlamning. Vi träder in i en ny tidsålder där dessa tekniker möjliggör högst skräddarsydda upplevelser byggda kring slutanvändarens och företagens värderingar”.

Fischer fortsätter ”Vi har pratat om vikten av att arbeta inom en företagsmiljö ”i realtid” ett tag nu, vilket handlar om att använda teknik för att få insikter om kund- och driftaktiviteter. Vi tror att 2020 kommer bli ett riktigt genombrottsår för de som är tidigt ute med digital teknik, som nu ligger bra till för att skörda frukterna från omkullkastande teknik som 5G, men även nischad teknik som har potentialen att differentiera deras tjänsteerbjudande från konkurrensen. Det råder inget tvivel om att vi lever i osäkra tider – men det är också en spännande tid när det kommer till teknikens potential. Jag ser fram emot att hjälpa mina kunder driva sina verksamheter framåt”.