150 år av innovationer för att få ditt liv att låta bättre

Vår syn på ljud har genomgått en enorm förändring på de 150 år som passerat sedan Carl Frederik Tietgen grundade Jabras moderbolag GN.

De första åren handlade utmaningen helt enkelt om att överföra morse-kod, något som GN gjorde med sin första telegraflinje från Europa till Kina. Nästa utmaning var sedan att replikera röst och sedan ersätta fysiska kablar med trådlös kommunikation. De senare åren har vi sett en mobilrevolution som har satt en telefon, musikspelare och inspelningsenhet i alla fickor.

Så vad är nästa utmaning? På Jabra tycker vi att den mest spännande delen av utvecklingen rör hur ljudet kan bli “smart”.

Personaliserade ljudupplevelser

Oavsett om det handlar om musik-, radio- eller röstkommunikation, har ljudtekniken alltid varit tvungen att konkurrera med buller i vår omgivning. Detta har gjort att det faktiskt utvecklats till en fråga om vem som kunde ropa högst – Ditt headset eller omvärlden. Men detta är inte ett smart sätt att behandla ett av våra viktigaste sinnen: vår hörsel varnar oss för många faror, särskilt när våra ögon så ofta är låsta på skärmarna på våra smartphones.

Vi behöver ett mer intelligent förhållningssätt till ljudet – och då mer specifikt artificiell intelligens (AI). Med AI kan ljudtillverkare inkludera anpassning till omgivningen i sina öronsnäckor och hörlurar som skapar en mycket rikare och säkrare upplevelse för användarna än traditionell Active Noise Cancellation.

På Jabra har vi hanterat utmaningen rörande AI som anpassar ljudupplevelsen till olika sammanhang med vår SmartSound-teknologi. Den bygger på audEERINGs kontextintelligens-teknologi, som använder akustisk analys av miljöljud i realtid och kan upptäcka mer än 6000 olika unika ljudegenskaper och använder dessa för att anpassa ljudet till varje specifik situation. När du till exempel flyttar från en högljudd tågstation till en tyst tågvagn analyserar kontextintelligens-teknologin automatiskt omgivningen, och inställningarna i appen anpassar ljudet till den förändrade omgivningen. Detta gör det möjligt för användarna att anpassa sitt lyssnande, så att de kan blockera så mycket av omvärlden som de vill, samtidigt som de är medvetna om vad som händer kring dem.

Läkaren har strax möjlighet att lyssna till dina problem

Teknik som kan diagnostisera mentala eller fysiska problem helt enkelt genom röstens tonfall i högtalaren kan låta som science fiction, men denna förmåga är faktiskt redan här. Jabras partner audEERING har arbetat med ledande psykologer för att utveckla en AI-driven röstteknik som kan upptäcka och klassificera över 50 olika känslomässiga tillstånd. Tekniken kan analysera eller till och med förutsäga talarens hälsa eller känslomässiga problem (t ex Parkinsons sjukdom med 92 procent noggrannhet, Alzheimers depression och utbrändhet), vilket gör det möjligt för användare att diagnostisera och börja behandla problem mycket snabbare.

Det här är bara ett exempel på det vi kallar Audio Intelligence – tillämpningen av AI, maskininlärning och liknande teknologi inom ljudsfären. Och det kommer att förändra hur vi upplever världen för alltid.

Det brukade sägas att ögonen är själens fönster. Faktum är att våra röster säger mycket mer om vad och hur vi känner. Möjligheterna att utveckla nya tjänster som kan förändra våra liv är sålunda potentiellt obegränsade. Samma system kan användas i exempelvis sport för att ge insikt i fysisk prestanda, såsom andningsmönster och hjärtfrekvens, eller i marknadsundersökningar eller i intervjusituationer, där någons tonfall kan bekräfta vad den intervjuade egentligen säger.

Ljudet blir litet

Artificiell intelligens är inte den enda tekniken som förändrar hur vi lyssnar. Miniatyrisering förändrar vad vi kan göra med ljudutrustning, så att vi kan spela in och överföra högkvalitativt ljud från platser på ett sätt vi inte kunnat göra tidigare.

Precis som GoPro:n  revolutionerade videoproduktionen genom att göra högkvalitativa kameror små, lätta och robusta nog att ta med överallt och göra någonting, så tillåter ny mikrofonteknik oss att sätta enheter på de mest omöjliga platser samtidigt som de levererar oöverträffade nivåer av sonisk intimitet.

Ett exempel på detta är Jabras projekt med Red Bull Media House där vi utvecklade en liten, puckformad mikrofon som kunde fånga en mängd detaljer och minimera vindpåverkan under de mest extrema förhållandena.

Vi testade den i en racerbil vid Red Bull Ring, och även vid 220 km / h tog mikrofonen upp den tydliga skillnaden i ljudet när bilen växlade upp till topphastighet, vilket gav publiken en otroligt ljudupplevelse som inte främst kännetecknades av vindbrus.

Ljudet må ha utvecklats mycket sedan 1869, men dessa exempel visar hur de kommande åren utlovar en sann revolution i vårt förhållande till och vår upplevelse av ljud.