En väntande lågkonjunktur, krav på sänkt miljöavtryck och behov av förbättrad cybersäkerhet medför stora möjligheter för kanalföretag att få fart på affärerna.
De som är redo att förändra sina verksamheter har också en chans att nå nya kundgrupper. Det skriver Kenni Ramsell på Dynabook.
När ekonomin gungar blir det extra svårt att förutspå hur kanalen påverkas under 2023. Men förändringar medför inte bara problem, utan även nya chanser att serva kunder och ta hem affärer. Här är fyra tips för att lyckas med det.
- Hjälper kunderna i lågkonjunktur
IT och digitalisering leder inte längre till differentiering i sig, utan är en självklarhet för alla organisationer. Men de kanalaktörer som är bäst på att avläsa hur förändrade omständigheter ställer nya krav på teknisk utrustning kan särskilja sig från konkurrenterna.
Det innebär ett behov av att analysera både kundbehov och det egna sortimentet, både vad gäller produkter och tjänster. Här intar mobila enheter, molnlösningar och säkerhetslösningar en särställning. Det innebär också att prova nya affärsmodeller, som passar ett förändrat utbud bättre. Ett exempel är att erbjuda konsulttjänster i en högre utsträckning. Rätt genomförda leder förändringarna till mer framgångsrika slutkunder och bättre affärer.
- Främjar återvinning
Kanalen kan ta en nyckelposition vad gäller att återvinna och vidareförsälja uttjänta produkter hos kunderna. Det är extra aktuellt när många företag vill byta ut gammal utrustning mot nyare som är mer strömsnål.
I vår senaste undersökning anser 64 procent av små och mellanstora företag i Europa att inköpsbeslut gällande bärbara datorer är viktigare i dag än innan pandemin. Det beror till viss del på det ökande distansarbetet. Ett exempel är att batterier slits snabbare på äldre bärbara datorer när fler jobbar hemma, varför det blir mer intressant att byta ut dem.
Men även det ökande intresset för återvinning bidrar. Kanalföretag som underlättar återvinning på ett hållbart sätt får en fjäder i hatten. Allt som leder till längre koldioxidavtryck är av godo.
- Kanalen ökar säkerheten
Hybridarbete medför många fördelar för både företag och anställda, men ger också upphov till nya säkerhetsproblem. Ändå ser bara 46 procent av de små och mellanstora företagen i våra undersökningar cybersäkerhet som ett prioriterat område för investeringar under 2023. Kanalföretag kan bidra till ett nödvändigt ökat fokus på säkerhet.
Det gäller inte minst att säkra de mobila enheter som används för distansarbete, med både hårdvaru- och mjukvarulösningar. Tvåfaktorsautentisering är ett exempel på det.
- Hittar nya kunder
Just nu ser vi en framväxande ny sektor som går under benämningen smart infrastruktur. De lösningar som skapas bidrar till att sänka kostnader, minska miljöavtryck och förbättra cybersäkerhet. Kundföretag som vill satsa på den här typen av lösningar behöver hjälp med teknik- och produktval, och med att genomföra projekt. Det handlar till exempel om smart belysning, uppvärmning och laddning av elfordon. Allt i syftet att effektivisera användning av energi.
En annan viktig trend är att Wi-Fi 7 förväntas lanseras under året, vilket kommer att leda till ett kundbehov av både ny utrustning och konsultinsatser. Vakna kanalföretag har en chans att kapa åt sig en bit av den kakan.