Nokia toppar återigen ny förtroendemätning: Konsumenter litar mest på Nokia-smartphones

Publicerat av: Redaktionen

Ny undersökning visar att konsumenter väljer Nokia som den mest pålitliga tillverkaren av Android-smartphones.

HMD Global, det finska företaget bakom dagens smartphones från Nokia, ligger i topp på den senaste förtroendeundersökningen utförd av Counterpoint Research.

I den nya rapporten, Counterpoint Research 2020 Trust Ranking, utvärderas Android-tillverkare inom fyra olika parametrar; säkerhetsuppdateringar, byggkvalitet, programvara och på enheter som rekommenderas för företag. HMD Global intar i undersökningen topplacering inom tre av fyra områden; programvara, säkerhetsuppdateringar och byggkvalitet.

Smartphones är enheter som alltid är på och uppkopplade vilket gör dom utsatta för cyberattacker – ett växande fenomen tillika problem. Detta gör mjukvaru- och säkerhetsuppdateringar för Android-smartphones till en kritisk aspekt. På grund av pandemin har det skett förändringar i arbetsmiljön med betydligt fler som arbetar på distans, vilket kräver en säkerhetslösning för datasäkerhet för att blockera skadlig kod och förhindra hot som exempelvis nätfiskeattacker.

”För andra året i rad har Nokia-telefoner toppat vår position när det gäller att leverera de mest omfattande program- och säkerhetsuppdateringarna, och Nokia har den högsta andelen av portföljen som rekommenderas för affärsanvändning. Prestandan hos Nokia-telefoner är fortfarande en konkurrensfördel jämfört med konkurrenterna inom Androids ekosystem. 98% av Android-smarttelefontillverkarna erbjuder fortfarande inkonsekvent programvara och säkerhetsuppdateringar – eller ingen alls. OnePlus levererar också programuppdateringar snabbt till alla sina enheter som för närvarande finns på marknaden, följt av Samsung och Realme, säger Peter Richardson, VP och Research Director, Counterpoint Research.

Svårt att särskilja sig
På en mättad marknad försöker varje tillverkare att särskilja sin produkt från vad konkurrenterna erbjuder. Konkurrensområden rör till exempel design, hårdvara och kamerakvalitet men även telefonens programvara är en viktig faktor för konsumenten.

Konsumenterna bör förvänta sig – och kräva – att deras enheter uppdateras regelbundet för att säkerställa att potentiella säkerhetsproblem hålls i schack och nya funktioner tillhandahålls när de blir tillgängliga.

”Vissa smarttelefonmärken fokuserar på att hålla sina produkter uppdaterade, medan andra släpper program- och säkerhetsuppdateringar alldeles för sent. Regelbundna program- och säkerhetsuppdateringar påverkar inte bara den övergripande användarupplevelsen utan hjälper också enheten att behålla sitt värde över tiden. Överraskande nog finns det i topp 10 smartphonetillverkare som inte har någon tydlig strategi för att informera kunder om deras enheter är berättigade till säkerhets- och programuppdateringar. Vi tror att denna fråga blir allt viktigare eftersom konsumenter behåller sina smartphones längre och dessutom sätter större tilltro till dem. På detta område har Nokia och OnePlus-enheterna fungerat bra, säger Global Content Manager för Counterpoint Research, Ritesh Bendre.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00