Spel har kommit långt sedan de blev populära under 80-talet och tack vare ny teknologi är framtiden ljusare än någonsin tidigare.
Under en väldigt lång tid kretsade marknadens teknologiska framsteg mestadels kring grafik, en trend som nådde sin kulmen runt slutet av 00-talet. Idag är dock det teknologiska fokuset lite mer brett fördelat. Ett bra exempel på teknologiska industridrivare är företag i casinobranschen. Även om realistisk 3D-grafik fortfarande är en stor del av spelindustrin så har en rad nya teknologier, som lovar att förbättra spelupplevelsen ytterligare, lanserats. Vi kommer gå igenom dem som ser allra mest lovande ut!
-
Mobilspel
Under de senaste åren har vi sett en massiv ökning i antalet spelare som väljer att använda mobilen istället för datorn. Vad som verkligen satte spiken i kistan för datorn var då PUBG-mobile släpptes, och helt förvandlade marknaden. Spelet var en komprimerad version av den version som fanns för datorn och bevisligen var en mobilversion av spelet precis vad folk ville ha.
Denna utvecklingstrend är gemensam för många typer av spel och allt fler spelutvecklare väljer att spendera pengar på den mobila plattformen. Mobilen har ju inte exakt lika mycket kraft bakom sig som en dator men trots detta så fokuserar stora namn som EA och Ubisoft allt mer på den mobila spelindustrin. Detta öppnar upp för mer frekvent spelande. Framtiden ser helt enkelt ljus ut för mobilspel!
-
Virtuell Reality (VR)
VR har länge klassats som den nästa stora saken för spelindustrin men har haft svårigheter när det kommer till att nå ut till en större marknad. I år har vi dock sett stora framgångar för VR och det verkar som den innovativa teknologin har fått sig ett ordentligt uppsving när det kommer till popularitet. Många ansåg att problemet med tidig VR-gaming var att det helt enkelt inte fanns tillräckligt många spel att välja mellan och att de spel som faktiskt fanns inte nyttjade teknologins fulla potential. Nu har vi dock spel som Half-Life: Alyx, den länge efterlängtade uppföljaren till Half-Life 2 Episode 2 och Boneworks, som var det första spelet som verkligen visade folk vad spelutvecklare kunde åstadkomma med detta fantastiska verktyg.
Marknaden för VR-headsets är nu också mycket mer konsumentvänligt i och med prisbredden som uppstått på marknaden. Du behöver inte längre tömma spargrisen för att kunna uppleva VR.
-
Battle Royal
Listan skulle knappast vara fullständig om vi inte nämner battle royal. Det är en ny genre som verkligen tagit över marknaden. Alla spelföretag är ute efter en liten bit av kakan. Men du kanske märker att battle royal inte är överst i listan, det är eftersom trenden har fått lite av en nedgång på senaste tid. Anledningen är nästintill outgrundlig, men antagligen har folk tröttnat lite på att hela tiden se battle royale efter battle royale. Det blir liksom svårt att hålla reda på alla.
Spel som Fortnite, PUBG och Apex Legends går det fortfarande bra för dock. Dessa hade tur och lyckades etablera sig på marknaden innan den blev mättad. Detta är också namn som antagligen inte kommer dö ut inom närmaste framtiden även om den övergripande trenden har tagit något av en nedgång.
-
5G teknologi
När 5G teknologi verkligen lyckats etablera sig fullständigt, kommer detta ha oerhört positiva effekter på spelmarknaden. Speciellt när det kommer till online spel. Tänk dig själv; en spelutvecklare har precis lagt upp en ny patch som du måste ha för att kunna spela. 5G-teknologi kommer tillåta dig att snabbare ladda ned denna och således snabbare kunna komma tillbaka in i spelet. Denna teknologi förändrar inte själva innehållet av spelen men det förbättrar däremot tillgängligheten av det som redan finns.
Spelen har också ökat markant i storlek på senaste tid. Innan var det vanligast att spel tog upp maximalt 5-10GB men idag ligger det ofta på över 50GB! 5G-teknologin kommer verkligen att hjälpa till.
-
3D skanning & KYC (Know your customer)
3D skanning av ansikten har länge använts för spel. Det mest kända exemplet är NBA 2k serien där man tillåter spelare att importera sina egna bilder och skapa sig själva som NBA-spelare. Denna teknologi är tyvärr ganska begränsad och det är ofta svårt att få optimala resultat. Anledningen till detta är variationen av kvalitet på användarnas bilder när det kommer till vinkel, ljus och bakgrund.
Denna typ av teknologi har dock verkligen förbättrats under de senaste åren. Vi ser nu teknologi som tillåter dig att skanna hela din kropp och sedan se den i 3D, någonting som företag experimenterar febrilt med. Företag experimenterar också med att använda ansiktsigenkänning för att blockera tillgång till spel som inte är barntillåtna. Detta är speciellt intressant för casinoindustrin, då ett stort problem är att minderåriga otillåtet använder deras tjänster. Hade det inte också varit väldigt intressant med en 3D-version av ditt ansikte i till exempel ett pokerspel?
Vissa casinon arbetar oavbrutet med att försöka underlätta för kunden att spela sina favoritspel när denne inte är hemma, därför är det också värt att nämna, nu när vi redan är inne på det spåret, att det nya ”Pay n play” systemet utvecklat av Trustly nu har blivit allt mer vanligt. Jalla Casino har nyligen börjat använda detta system, vilket tillåter spelare att snabbt och enkelt logga in var som helst. Detta baseras på nya branschregler som kräver att casinosidorna måste ”känna sina kunder” förkortat KYC från det engelska uttrycket. Detta system gör det möjligt att identitetsverifiera den som spelar var spelaren än befinner sig.
-
Ytterligare skärmar för konsoler och handhållna spelplattformar
Möjligheten att använda flera skärmar för olika saker under tiden du spelar har länge funnits på PC. Nu börjar också konsolutvecklare att undersöka möjligheten att integrera detta i sina system. Syftet för detta är att göra deras plattform till mer av en universell sådan, vilket förmodligen leder till mer timmar spenderade med produkten. Om du använder ditt Playstation för att spela, titta på film och surfa, ja då använder du väl det i princip till allt och fler skärmar hade förbättrat funktionaliteten.
Slutsats
Vi kan alltså förvänta oss stora förändringar i spelmarknaden under de kommande åren. Nästa generations konsoler är ju också snart här, vilket onekligen kommer leda till många nya innovationer. Man måste också tänka på att varje teknologisk innovation på något sätt kan kopplas till spelmarknaden då möjligheterna för vad spelutvecklare kan integrera i spelupplevelsen är nästintill oändliga. Detta är de små penseldragen när det kommer till branschens tekniska utveckling i framtiden. De stora är svåra att se då konsumenternas reaktion på stora teknologiska innovationer oftast är svåra att förutspå. Hoppas du ändå kan dra nytta av denna korta sammanfattning av de senaste teknologiska spelstrenderna!