Nya siffror: 7 av 10 företag planerar för intelligent automation för att möta kostnadsspiral
Hem NyheterFöretagsnyheter 7 av 10 företag planerar för intelligent automation för att möta kostnadsspiral

7 av 10 företag planerar för intelligent automation för att möta kostnadsspiral

Publicerat av: Redaktionen

De höga inflationsnivåerna har lett till kostnadsökningar för företagen på i genomsnitt 9 procent det senaste året, enligt en ny undersökning.

Det gör att 7 av 10 företag nu ställer sin tilltro till intelligent automation, ”digitala medarbetare”, för att upprätthålla tillväxten.

Enligt Roland Adolfsson på intelligent automationsföretaget SS&C Blue Prism finns lösningen i samarbetet mellan mänskliga och digitala medarbetare.

 Till följd av det senaste årets konflikter i Östeuropa har råvarumarknaden rubbats, vilket har lett till att redan höga inflationsnivåer ökat ytterligare med stigande priser under 2022 och framåt. Kostnadsökningarna har även varit stora i företagsvärlden, visar en ny undersökning från SS&C Blue Prism. 73 procent av företagen som deltog i undersökningen har upplevt betydande prisökningar under det senaste året, där tillverkningsindustrin har drabbats allra hårdast.

 Förändrade omvärldsförutsättningar kräver nya arbetssätt

Den genomsnittliga kostnaden för att göra affärer har det senaste året ökat med 9 procent vilket innebär att vi nu går in i en ny era i sättet vi arbetar och gör affärer. Hälften av företagen upplever i dag problem med att upprätthålla produktiviteten och 71 procent kämpar med att anställa och bibehålla personal. För att råda bot på det vänder sig nu många beslutsfattare, 69 procent, till intelligent automation, IA, eller kort och gott digitala medarbetare.

Nya siffror: 7 av 10 företag planerar för intelligent automation för att möta kostnadsspiral– Framtidens arbete är ett samarbete mellan mänskliga och digitala medarbetare, som utnyttjar kraften i IA för att driva innovation och tillväxt. Den här studien visar på automatiseringens betydelse för industrins framtid. Det handlar inte bara om att uppnå konkurrensfördelar, utan också om långsiktig lönsamhet. Det handlar om att automatisera det du kan och använda människor där de gör mest nytta, för att uppnå organisationens mål och leverera det bästa till dina anställda, kunder och intressenter, säger Roland Adolfsson, nordisk försäljningschef på SS&C Blue Prism.

 För de företag som är framgångsrika med sina IA-strategier kan fördelarna vara betydande. Mölndals kommun är bara ett av många exempel, där man har kortat handläggningstiden för socialbidrag från tre veckor till tre dagar, och Riksbyggen har lagt över 55 olika processer för handläggning av organisationens 2700 bankgirokonton på digitala medarbetare. Därigenom har företaget både minimerat felen och frigjort 30 000 arbetstimmar varje år som medarbetarna i stället kan lägga på kontakt med bostadsrättsföreningarna.

 – Den här studien är ytterligare ett bevis på att det som kommer framöver inte bara är en stegvis ökning av produktiviteten, utan produktivitet i kvadrat, fortsätter Roland Adolfsson.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>