ABC i big data analytics för att göra ditt företag future-ready

(KRÖNIKA) Teorin om big data har funnits sedan den viktorianska eran när data användes för att kartlägga avlopp och brunnar för att förhindra spridning av sjukdomar. Än idag försöker vi uppnå samma resultat som våra förfäder gjorde då. Men nu kan vi göra det snabbare och effektivare genom att använda modern teknik speciellt anpassat till sitt unika syfte.

Till exempel kan läkare och sjuksköterskor i kristider skicka data över hela världen som analyseras inom några sekunder. Läkare på 1800-talet fick mödosamt samla in och manuellt analysera observationer och data över en lång tidsperiod.

Mathias Engstrand (002)
Mathias Engstrand, Dell

Som ett resultat av teknikens utveckling har frågorna kring big data gått från att handla om vilka data som kan samlas in till hur datan faktiskt används. Dessa frågor kan besvaras genom att titta på de tre huvudbegreppen bakom big data analytics – som du enkelt kan komma ihåg som ditt engelska ABC – Access, Benefits, Collaboration.

Access – Tillgång

Vårt moderna samhälle använder enorma mängder data varje dag. Varje minut får Google över fyra miljoner sökfrågor, Facebook-användare delar nästan 2,5 miljoner inlägg och vi skickar över 200 miljoner mejl. Tänk på din dagliga rutin – du vaknar, kontrollerar nyhetsflödet, äter frukost, kollar när bussen/tåget går, åker till jobbet och surfar hela vägen dit. Dessa till synes små aktiviteter resulterar i en stor mängd data som måste bearbetas, samtidigt som vi kräver att ha omedelbar tillgång till realtidsuppdaterad information från våra olika sociala medier och nyhetstjänster. Denna trend har fått företagsledare runt om i landet att undra varför de inte har samma åtkomst från sina Business Intelligence-lösningar.

Nuvarande marknadsperspektiv menar att datan är för stor och komplex för traditionella databehandlingstillämpningar att hantera. Men i stället för att riva ut och ersätta varje gång en ny flashig uppdatering kommer, ta ett steg tillbaka för att bedöma dina affärsmål och anpassa dina big data-initiativ till organisationens mål. På så sätt kan du se till att få de dataanalyser som behövs för förbättra din organisations dagliga arbete.

Benefits – Fördelar

När du har tillgång till de viktiga insikterna från din insamlade data kan dataanalyserna bidra till att höja ditt företag till nästa nivå. Vi har alla varit med om att din kund eller VD vänder sig till dig och säger: “Visa mig siffrorna.” Demonstration av resultat genom kvantitativa uppgifter kan vara avgörande för att stänga en deal eller för att övertyga din chef att bekosta en ny medarbetare eller ett visst program. Men bortom den första valideringen för ditt arbete, kan big data analytics minska kostnaderna och leda till snabbare och bättre beslutsfattande i hela verksamheten och inspirera till nya produkter och tjänster.

Budgetar är som vi alla vet ett ständigt aber för IT-chefer. En enkel prisjämförelse mellan de vanliga big data-analysverktygen och traditionell arkitekturer kommer att visa den klara fördelen med att anta en future ready-strategi för analys. När denna teknik är på plats kan beslutsfattandet påskyndas och genomföras med ökad noggrannhet, en effekt som i slutändan kommer att återspeglas på den nedersta raden. Slutligen, och kanske viktigast av allt, kan big data analytics användas för att skapa nya produkter och tjänster för dina kunder. När du förstår exakt vad dina kunder vill ha genom att analysera användning, köptrender och feedback kan du skräddarsy dina erbjudanden.

Collaboration – Samarbete

De flesta människor gillar inte tanken på att någon annan har tillgång till sina uppgifter och därmed har förmågan att analysera dem. Men många förstår nu fördelarna med att dela med sig av viss då man får bättre kundservice eller ökad användbarhet. Som företag bör det vara en viktig prioritering att samarbeta med dina kunder för att förbättra ditt företag för framtiden. Skapa möjligheter för kunderna att selektivt dela information så att de känner att de har kontroll samtidigt som du fortfarande kan samla de insikter som du behöver för att skapa en bättre tjänst eller produkt. När du fått dina användares förtroende kommer fler och fler insikter blir tillgängliga som du kan använda till att forma dina framtida strategier.

När tekniken ständigt förändras och mängden data fortsätter att översvämma företag blir det avgörande att implementera en future ready-strategi. När det gäller big data analytics gäller det att detta att bygga prediktiva modeller och samarbeta tajtare mellan olika delar av företaget för att förstå det större sammanhanget. Det är tydligt att de företag som inte anpassar sig till framtiden utan fortsätter att mäta framgång på samma gamla sätt i slutändan kommer att gå under. När det nu är 2016, ta en minut att tänk på ”ABC” och flytta din big data analytics in i framtiden.

 

Mathias Engstrand, Sales Manager Enterprise Solutions Group, Dell Sverige

Post Comment