Svenska import och export bolag vill arbeta mer digitalt.
Adnavem som digitaliserar inköp av containerfrakter samt gör logistikleverantörer mer tillgängliga och processer mer automatiserade, har stängt sin hittills största finansieringsrunda med två nya investerare ombord.
Bolaget kan nu expandera och fortsätta på sin resa att förändra en traditionellt manuell bransch.
Under juli månad stängde Adnavem sin största finansieringsrunda hittills på cirka 4 MUSD. De två nya investerarna är Runa Capital samt Spintop Ventures, tillsammans ger de tech-bolaget med den unika produkten, ytterligare kapital att förändra transport- och logistikbranschen.
Två nya investerare tillkommer
Runa Capital, som är den största investeraren är en global fond med fokus på mjukvaruföretag, närvarande i Palo Alto, Berlin, Paris, London och Moskva. Spintop Ventures är en svensk fond som fokuserar på tech-bolag med nordisk koppling.
“Vi tror starkt på Adnavem och ser stor potential med att automatisera en så traditionell bransch. Teamet bakom Adnavem är först med att bygga en sofistikerad och automatiserad lösning där transportköparen helt kan skippa mellanhänder till transportörerna samt arbeta digitalt med självbetjäning. Vi är övertygade om att Adnavem kommer att bli en global plattform för internationella containerfrakter och att de kommer att etablera nya standarder i branschen”, säger Dmitrij Chikhachev, General Partner på Runa Capital.
“Adnavem har ett unikt och mycket skalbart erbjudande som kommer att förändra hur transportköpare arbetar med containerfrakter. Företaget revolutionerar branschen och tillhandahåller stort värde till både, transportköpande kunder och logistikleverantörer samt andra partners. Adnavem har goda möjligheter att växa snabbt då affärsmodellen är mycket skalbar, vilket också gör det till ett mycket intressant företag att investera i”, säger Sami Niemi, Partner på Spintop Ventures.
Andreas Wramsmyr, grundare och VD på Adnavem kommenterar:
”Vi känner ett enormt förtroende för våra nya, och befintliga investerare. Tillsammans har de en mix av precis det vi behöver för att nå vår vision, att bli världens mest använda marknadsplats för globala containerfrakter. Entreprenörskap, globala affärsnätverk, erfarenhet av digitala affärsmodeller och en vilja att utmana gamla normer med ny teknik är några av de värden som vi får med oss ”.
Utmanar speditören med ny teknik
Adnavem som har sitt säte i Göteborg, Sverige och har idag verksamhet i totalt tre länder; Kina, Singapore & Sverige. Planen är att fortsätta skala upp och utvidga marknadsnärvaron i ytterligare länder.
”Med hjälp av ny teknik och tillgänglig data gör vi det som inte var möjligt för fem till tio år sedan. Idag går det att ta kontroll över sina frakter med hjälp av ny tillgänglig teknik, samt att arbeta direkt med varje leverantör i transportkedjan – utan att det blir krångligt”, förklarar Andreas Wramsmyr.
”Vi utmanar absolut delar av speditörens arbete men tror att det finns plats för olika typer av aktörer. De som har stabila transportflöden och vill arbeta effektivt och digitalt samt skippa mellanhänder – de kommer till Adnavem”.
Ett grundarteam med lång internationell erfarenhet
Med det nya kapitalet kommer marknadsplatsen att utvecklas vidare. Produkten i sig är unik då bokningsprocessen runt containerfrakter och samverkan mellan olika partner sköts per automatik. Transportköparens behov att kunna välja bästa service är i fokus samt logistikleverantörernas möjlighet att hitta nya kunder att arbeta och utvecklas med.
”Det finns planer på att gå in på nya marknader, främst i Europa och det arbetet kommer att påbörjas under vintern”, säger Andreas Wramsmyr.