AI kan hjälpa spelbolag med dataanalys och optimering

AI förväntas att vara en av de stora tekniktrenderna under de kommande tio åren. Konceptet är inte på något sätt nytt men användningen är fortfarande i sin vagga.

AI kan hjälpa spelbolag med dataanalys och optimering 1I dagsläget utforskar industrier och företag vilka fördelar som finns med att använda AI. Spelbranschen har redan kommit långt och spelbolag har hittat flera potentiella användningsområden för artificiell intelligens.  

AI och spel är inte främmande för varandra. AI-program har lyckats slå mänskliga spelare i alltifrån schack till go. 2019 lyckades en AI till och med vinna i pokerspelet Texas Hold’em No Limit. Detta fick särskilt mycket uppmärksamhet eftersom det visade att programmet kunde bluffa och ta beslut med dold och ofullständig information. Spelbolag testar nu hur AI kan användas för att skapa bättre spelupplevelser samt optimera deras verksamheter.

Dataanalys för bättre anpassning

Under de senaste åren har ett trendande ämne inom bland annat handel och IT handlat om anpassade kundupplevelser. Istället för att erbjuda en tjänst eller ett program som ser likadant ut för alla vill många använda sig av ett grundutbud som sedan anpassas på individnivå. I dag används maskininlärning för att ge personliga förslag på t.ex. filmer hos streamingtjänster. Med AI-programmens förmåga att analysera omfattande data på kort tid hade förslagen kunnat bli ännu bättre, och mer anpassade.

Detta hade passat spelbolag som har tusentals olika spel i sina utbud. Genom att analysera all data som samlas in från spelare hade spelbolagen kunnat ge personliga speltips eller förslag på nya insättnings- och uttagsmetoder. En AI hade kunnat granska alla spel bland William Hill slots och ge förslag baserat på spelarnas tidigare spelvanor. Slots kommer i flera olika teman och varianter och de delas ofta upp i kategorier som jackpottar, videoslots och klassiska slots. Istället för att spelarna själva ska behöva leta efter slots med bonusspel och specialsymboler hade en AI kunnat förenkla sökandet. Detta hade gett spelarna mer tid att spela och överlag lett till en smidigare och mer skräddarsydd spelupplevelse.

Kundtjänst och utveckling

Kundtjänstoperatörer var tidiga med att börja använda AI. Chatbotar har funnit sedan ett par år tillbaka men det är först nu, 2020, som programmen har blivit mer avancerade och positivt bemötta. I Sverige är synen på chatbotar generellt positiv. Enligt en studie som gjordes av teknikföretaget Sinchs har ca. hälften av alla svenskar upplevt att hjälpen och servicen från en chatbot har varit bra. Chatbotar förväntas däremot inte att ersätta mänskliga kundtjänstarbetare. Istället kan de användas för att lösa mindre problem och svara på enklare frågor, såsom gällande betalmetoder eller kommande spel. De kan också utvärdera om problemet behöver granskas närmare av en människa.

Välutvecklade AI-program hade samtidigt kunnat användas för att stärka spelbolagens utveckling. På samma sätt som det samlar in information om spelarna, för att förbättra deras upplevelse, hade det kunnat samla in data om hela verksamheten. Insamlad data hade sedan kunnat användas för att optimera alltifrån utbud och tjänster till IT-lösningar. Den hade också kunnat användas i personal- och rekryteringsfrågor. 

Trots att AI inte är någon nyhet är det fortfarande många branscher som försöker räkna ut hur tekniken kan användas. Spelbolagen har flera potentiella användningsområden och ytterligare kan läggas till i takt med teknikens utveckling.