Akamai går på SMB-offensiv


alkimNu förstärker Akamai sin satsning mot mindre bolag i Sverige och startar ett specialiserat säljteam. Satsningen som genomförs i hela EMEA-regionen markerar en ny linje för Akamai som tidigare endast jobbat mot SMB-marknaden genom partners. Målet är att växa med 30 procent årligen inom segmentet.

 Akamai har sedan länge en stark position bland stora bolag men nu lägger företaget i nästa växel i satsningen mot SMB-segmentet i Sverige. Ett helt nytt team ska hitta och bearbeta nya kunder bland Sveriges många små och medelstora bolag, ett segment som i allt större utsträckning efterfrågar tjänster för att säkra upp de webbaserade applikationerna.

– Allt eftersom Internetanvändningen och mobiliteten ökar och blir allt mer central efterfrågar fler mindre verksamheter Akamais tjänster, både inom Content Delivery och säkerhet. Webben har blivit affärskritisk även för mindre bolag och därför gör vi nu en rejäl satsning för att växa inom SMB-segmentet. Vi har inte jobbat på det här sättet förut utan detta är en stor satsning som ska genomsyra hela EMEA-regionen, säger Per Sterner, vd Akamai Sverige.

I dag har Akamai Sverige ett tjugotal kunder inom SMB-segmentet och företaget tror på en stark tillväxt.

– Vi har som mål att växa med 20 procent totalt men detta segment ska definitivt växa snabbare, förhoppningsvis med över 30 procent årligen.  Detta är en långsiktig global strategi som vi nu etablerar på den svenska marknaden. I USA har konceptet testats framgångsrikt under en längre tid men i Europa är detta segment under uppbyggnad, säger Per Sterner, vd Akamai Sverige.

Post Comment