Alcatel-Lucent Enterprise målade i starka penseldrag upp sin “framtidssäkrade plan”

Ny försäljningsorganisation och ökad fokus på vertikaler och molnet.

Alcatel-Lucent Enterprie, ALE, höll nyligen en rad möten i Riga under en konferens med namnet Connex18 där IT-Kanalen deltog. Vår reporter hade möjlighet att sitta med på en dagslång konferens för press och analytiker om hur ALE säkrat sin egen framtid och hur planerna ser ut.

Jack Chen, som är CEO på Alcatel-Lucent Enterprise, inledde och sa att många pågående trender inom teknik kommer att växa sig starka under det kommande året. Det gäller sådant som Sakernas Internet, stordata, AI, XaaS (everything as a service), molnet och digital omvandling.

Den digitala omvandlingen kommer verkligen att ta fart, sa Chen, och kommer att påverka både dem som jobbar med teknik och andra. En annan viktig förändring, enligt Chen, är betydelsen av kundupplevelsen. Vad användaren upplever växer i betydelse och tvingar teknikbolag som ALE att bli allt mer specialiserade.

Talet – fortfarande en gåva

Han påpekade att rösten är en viktig del av mänsklighetens kommunikation. Den saken ändras aldrig. Rösten är faktiskt vårt mest naturliga verktyg för att bli förstådda och förstå.

Vad är då ALEs strategi? Chen hänvisade till tre viktiga punkter. Man kommer att jobba mer med vertikal digital omvandling. Skräddarsydda lösningar för olika branscher sätts i fokus under året som kommer. Man jobbar med transport, utbildning, hälsovård, besöksnäring och statlig och kommunal administration (government). Analys av data ingår i alla lösningar.

Portföljen anpassas också så att det finns lösningar för att spara och hämta i molnet. Dessutom ska man fortsätta pusha sin digitala plattform för samarbete Rainbow som har en bit kvar innan den sålt så mycket som ALE tror att den kan göra. Man väntar på en viral spridning. För varje ny kund kan det komma med ganska många nya användare om det finns många anställda, partners och slutkunder i den nya kundens nätverk.

Samlar erfarenheter till roadmap

När det gäller skräddarsydda lösningar för olika branscher sa Chen att han ser fram emot att börja samla fler exempel på kunders användning (“use cases”) och vill utgå från användarnas erfarenheter. Dessa ska leda till att ALE får en fungerande och god karta att navigera efter in i framtiden.

Chen pratade lite om olika vertikaler och nämnde bland annat att det pågår en stark utveckling i exempelvis besöksnäringen. Det är en bransch som behöver höja ribban för att lyckas. Nästa stora steg där blir att införa trådlös LAN. Alcatel-Lucent Enterpries vill hjälpa branschen att leverera en god uppkopplad gästupplevelse.

Inom statlig och kommunal administration vill ALE hjälpa till att bygga bra samhällen och höja ett områdes attraktion. Och i transportbranschen vill man optimera passagerarnas resa. Hittills har ALE haft stora framgångar inom järnväg och inom utbildning, där man främst är aktiv i Nordamerika, är det övergripande målet att det ska det bli enklare för studenter och elever.

Ny försäljningsorganisation

För varje vertikal tittar man på hur man kan inkludera Rainbow och Stellar (en lösning för Wi-Fi) och hur man ska investera i forskning och utveckling. En annan fråga är hur försäljning och marknadsföring ska gå till. Varje lands personal fokuserar på några av vertikalerna – de som kan växa snabbast på deras marknad. Förra året förbättrades försäljningsorganisationen med olika team för kanal, vertikaler och molnet.

Chen sa sammanfattningsvis att ALE ändrat sin modell för go-to-market som en följd av att molnet ökar i betydelse. Molnmarknaden leder till en stor förändring för alla parter – alltså för ALE, deras partners och kunderna.  Som en smidig övergång från on-premise till molnet har man utvecklat hybridlösningar som snabbt blivit populära. Affärsmodellen ska vara flexibel.

I Mexiko hade man tidigare direktförsäljning till slutanvändare men har tagit in partners och säljer via dem. Att hitta branschkunniga partners är en prioritet generellt.

“Vision 2020”

Alcatel-Lucent Enterprise grundades 1919 och firar därför 100-årsjubileum nästa år. Chen och hans medarbetare strävar efter att försäkra sig om att företaget blir kvar i ytterligare 100 år.

-Allt vi gör nu kommer att påverka hur vi överlever, säger Chen och menar att det handlar om att förstå hur utvecklingen ska gå till. Inledningsvis finns en plan som heter Vision 2020.

Matthieu Destot, EVP Global Sales and Marketing, tog vid på scenen efter Chen och berättade att ALE förra året växte med fem procent. Inom vissa vertikaler var ökningen hela 15 procent.

Bolaget, som har huvudkvarter i Frankrike, jobbar globalt och på två marknader, med Enterprise Communication och Networking (företagskommunikation och nätverk).

Fortsatt starkt samarbete med IBM

Alcatel-Lucent Enterprise samarbetar med IBM. De båda företagen delar värderingar vilket gör att samarbetet fungerar bra. IBM har gjort stora investeringar i molnet, arkitektur och plattform. De har 55 molndatacentraler runt om i världen där kunden själv äger sin data. IBM jobbar också med vertikaler som ofta sammanfaller med ALEs. En viktig bransch för IBM, precis som ALE, är hälsovården.

Smart stad

En spännande punkt på programmet under konferensen var när Ehab Khaldi från staden Rawabi i Palestina (på Västbanken) berättade hur de byggt en smart stad med hjälp av digitala lösningar. ALE har levererat nätverket till denna. Nu sköts allt digitalt och man har hela tiden tillgång till data över vad som händer i staden, exempelvis hur många kunder som besökt olika butiker.

På tal om nätverk sa man också på konferensen att ALE är först på marknaden med “network on demand”. Också det förstås en stor nyhet!