Alla företag borde vara mjukvaruföretag

[Krönika] Det blir allt viktigare för företag att kunna erbjuda det där ”lilla extra” för att göra sina produkter och tjänster mer attraktiva och få kunder att bli mer lojala.

Det gäller små företag såväl som stora, multinationella varumärken oavsett bransch. För att vara framgångsrik räcker det inte med att erbjuda standardiserade produkter eller förlita sig på att varumärket säljer sig självt. Peter Fredriksson Logi

Det där ”lilla extra” stavas information – information som drivs av data. Den senaste trenden är att inkludera dataanalys i en produkt för att skapa ett attraktivt erbjudande. Alla typer av företag som vill fortsätta vara relevanta behöver förstå hur de kan omvandla sin produkt. Detta oavsett om kundbasen består av konsumenter, företag eller myndigheter. 

Ett klassiskt exempel är FedEx, som förändrade logistikmarknaden när de började erbjuda sina kunder spårning av leveranser. Detta baserades på enkel information de redan hade i sin ägo, men som gjordes tillgänglig för kunderna. ”Produkten” blev mer än själva paketet som levererades; hela leveranskedjan gjordes tillgänglig så att produkten innehöll både logistik- och leveransservice. FedEx skapade en av de första metaprodukterna, en produkt som kunder var villiga att betala mer för, och ses som en innovatör inom logistikbranschen.

Nikes FuelBand är ett annat exempel på en framgångsrik produktidé, där insamlingen av data inte bara syftar till att förbättra användarens kondition, utan också för att visa på de möjligheter som finns när flera olika applikationer fungerar tillsammans mot ett gemensamt mål: förbättrad hälsa. Nike lade till dataanalys till sina skor, kläder och sportutrustning för att ge användaren en bättre upplevelse genom att 

Att utveckla produkter med hjälp av data är inte längre bara något som är bra att göra, utan helt nödvändigt. Företag som inte hänger med i utvecklingen och inte tar till vara på möjligheten att använda data kommer försvinna helt. Det är dags att inse att ditt företag är ett mjukvaruföretag. Om du analyserar ditt informationsflöde, visualiserar detta och erbjuder det till dina kunder kommer du att bli marknadsledande inom din nisch.

Peter Fredriksson, Sverigechef, Logi Analytics

 

Alla företag borde vara mjukvaruföretag 1

Post Comment