Amadeus och Berg-Hansen anordnar hackaton för hållbart resande

Den 5-6 april anordnar Amadeus tillsammans med Norges ledande resebyrå Berg-Hansen ett hackaton.

Under 24 intensiva timmar kommer 100 deltagare samlas i Oslo för att tillsammans utforska nya lösningar på en av resebranschens största utmaningar – hållbarhet.

Att vara med och sponsra hackaton på resebranschens olika områden är en del av Amadeus stora satsningar på innovation. Genom att sammanföra innovatörer och entreprenörer med branschexperter och finansiärer kan nya lösningar för såväl resenärer, miljön och resebranschen slå rot.

– Innovation är inte en enmansshow, säger Torild Schøien, projektledare och ansvarig för hackatonet från Amadeus sida. Nya idéer och lösningar uppkommer när människor med olika bakgrund och kompetenser möts i en kreativ och stimulerande miljö. Resebranschens framtid kommer att handla om digitalisering, innovation och hållbarhet, vilket gör detta initiativ extra relevant.

Företag står under ett allt mer ökande tryck för att förbättra sina hållbarhetsinsatser och rapportering. Konsumenter har samtidigt blivit mer hållbarhetsmedvetna och väger in detta i sina köpbeslut. Denna trend inkluderar också resebranschen, och därför är det viktigt att reseföretag gör det som behövs för att ebjuda resenärer nya resetjänster som tillfredställer deras behov.

– Vi är mycket glada över att få arrangera detta hackaton tillsammans med Berg-Hansen, säger Ulla Persson, tf. General Manager på Amadeus i Skandinavien. Att samarbeta med en resebyrå som vet vilka krav som ställs från kunder, och vad som behövs för att möta dessa krav, ger de bästa förutsättningarna för att ett hackaton ska resultera i innovationer som kommer att kunna förverkligas och inte stanna på idéstadiet.