App som tillgängliggör skog och natur vinner Hack for Sweden
Hem NYHETER App som tillgängliggör skog och natur vinner årets Hack for Sweden

App som tillgängliggör skog och natur vinner årets Hack for Sweden

Publicerat av: Redaktionen

I helgen avgjordes årets Hack for Sweden med huvudtema digital inkludering där fyra finalister tävlade om förstaplatsen.

Laget Nivå 11 vann med appen för väl uppdaterad information om den skog och natur som finns där användaren befinner sig.

Med AR-teknik visas information direkt i telefonens bildskärm och förstärker upplevelsen i skogen.

Fyra lag från olika håll, Learning Stripes, Nivå 11, OJJJ! och Älgarna, hade kvalificerat sig till helgens final. Alla bidrog med olika lösningsförslag inom fyra utmaningar med huvudtemat digital inkludering. Det som avgjorde var att Nivå 11 på ett bra sätt har samlat ihop den tekniska biten, men också att det var bra förpackat kommunikativt. De övriga tre lagen har också presenterat förslag som skulle kunna realiseras.

– Hack for Sweden är relevant och aktuellt med temat digital inkludering. Vinnarna och tävlingsbidragen sänker de digitala trösklarna och visar på stora möjligheter framåt på den digitala vägen. Det vinnande laget har på kort tid sett ett stort antal möjligheter som de har paketerat ihop och skapat en realiserbar lösning, säger Mats Snäll, chef för Digital utveckling på DIGG.

Behovsägare bakom
Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU) och Skogsstyrelsen står som behovsägare till den utmaning som det vinnande laget var anmält till; Förstärkt natur med AR.

Harald Klein, koordinator på SLU och Patrik André digitaliseringsstrateg på Skogsstyrelsen, såg att det går att göra väldigt mycket för att göra det enklare för alla att få ta del av naturens värden.

App som tillgängliggör skog och natur vinner Hack for Sweden

Vinnande laget i årets Hack for Sweden blev Nivå 11 med appen för uppdaterad information om den skog och natur som finns där användaren befinner sig. Magnus Nilsson, Albin Cederblad, Robin Fjell, Johanna Fransson, Linn Erander och Magnus Lindgren.

–I Allemansappen paketerar lag Nivå 11 information, data och fakta om naturens värden på flera innovativa sätt. Det är en lysande lösning för att göra skog och natur tillgänglig som inkluderar mycket mer än vi hade föreställt oss. Dessutom tänker man både på markägare, och skogsnoviser. Det här visar vilken potential det finns till innovation på data om skog och natur, säger Patrik André, digitaliseringsstrateg på Skogsstyrelsen.

Vad händer nu med den vinnande lösningsidén?
– Vi ser att det finns många intressenter som kan ha nytta av den här lösningen och vi hoppas kunna inkludera många av dem kring vidare utveckling. Ett första steg är att det vinnande laget deltar på ett webbinarium redan på torsdag som arrangeras av Geoforum Sverige, säger Harald Klein, koordinator på SLU.

Ett brett samarbete med flera krafter från det offentliga
Medarrangörer vid sidan av DIGG – Myndigheten för digital förvaltning – som driver initiativet är Arbetsförmedlingen, eHälsomyndigheten, Myndigheten för delaktighet (MFD), Region Skåne, Statistiska centralbyrån (SCB), Sveriges allmännytta, Trafikverket och Västra Götalandsregionen.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00