Apple och Salesforce tillkännagav i måndags lanseringen av två flaggskeppsappar från världens största CRM-företag: den omdesignade Salesforce Mobile-appen och den nya kunskapsappen Trailhead GO, som levererar rika kundupplevelser med funktioner exklusiva för iOS och iPadOS.
De båda företagen tillkännagav även nästa generations Salesforce Mobile SDK, vilket ger utvecklare möjlighet att enkelt bygga och distribuera inbyggda appar för iPhone och iPad på Salesforce-plattformen. Apple och Salesforce tillkännagav ett strategiskt partnerskap vid Dreamforce 2018.
– Genom vårt samarbete har Apple och Salesforce hjälpt hundratals företag och miljoner utvecklare att förändra hur de arbetar. Med helt nya Salesforce Mobile-appar exklusiva för iOS och iPadOS och en förbättrad SDK som stöder de senaste utvecklingen inom Swift, erbjuder Apple tillsammans med Salesforce kunder stark integritet, kraftfull multitasking och den bästa användarupplevelsen i affärer på iPhone och iPad, säger Susan Prescott, Apples chef för produktmarknadsföring av appar, marknader och tjänster.
– Med Salesforce Mobile ger Salesforce och Apple befogenheter för försäljning, service och marknadsföring varhelst man befinner sig för att leverera revolutionerande kundupplevelser, drivna av AI. Med Trailhead GO kan miljoner fler nu skaffa sig kunskaper gratis, när som helst och var som helst, för att lära sig nya saker och vara redo för både dagens och morgondagens jobb, säger Bret Taylor, VD och Chief Product Officer, Salesforce.
Salesforce Mobile App är från och med nu tillgängligt kostnadsfritt i App Store. Den nya användarupplevelsen och funktionerna kräver Salesforce-administratörsansvar. Trailhead GO är även den från och med idag tillgängligt i App Store utan kostnad. Den nya Salesforce Mobile SDK 8.0 med stöd för Dark Mode och Swift UI väntas vara tillgänglig senare i år, med ytterligare funktioner optimerade för iPadOS planerade för release nästa år.