Nio av tio butikschefer tror på ökad försäljning av hemelektronik, enligt en undersökning från Elektronikbranschen. Och när de röstar om årets julklapp hamnar såväl tv:n som surfplattan i topp.
Branschen har gott hopp om hemelektronikförsäljningen. Det antyder Elektronikbranschens senaste omgången av den återkommande undersökningen Butikschefsindex, där butikschefer bland annat ger sin syn på försäljningen. 95 procent av cheferna förväntar sig en ökning av omsättningen det närmaste halvåret.
– Det som sticker ut är en fortsatt fantastisk försäljning av spelkonsoler, säger Klas Elm, vd på Elektronikbranschen.
Tv-apparater har hämtat sig och försäljningsökningen bland stora modeller väger upp minskningen inom segmentet mindre tv-skärmar. Många butikschefer ser fortsatt mycket positivt på just tv-försäljningen.
Under november ökade försäljningen av hemelektronik med nästan sex procent jämfört med november 2013, enligt rapporten. It-relaterade produkter, där alltså spelkonsoler inte ingår enligt Elektronikbranschens sätt att räkna, har minskat.
Undersökningen bygger på svar från 171 butikschefer hos Audio Video, Elgiganten, Euronics, Media Markt, Netonnet och Siba.