Arrow Electronics ”Vi har roligt på jobbet!”

[KANALPARTNER] I början av år 2018 bildades ett nytt affärsområde på Arrow och det heter Teknikstöd. Christian Pallinder utsågs till chef för teamet.

Christian Pallinder utsågs till chef för teamet.

Nu har de varit igång i drygt ett halvår och vi ville veta hur det går för hans grupp.

Vi träffas på deras kontor i Kista utanför Stockholm. Christian hälsar oss välkomna och tar emot tillsammans med samtliga i hans grupp som kan komma loss denna dag. Redan från starten känner vi att det verkar vara ett gäng som trivs tillsammans. Det skulle visa sig stämma väldigt bra.

Bryter ny mark

Tidigare satt Teknikstöd ute på flera olika affärsområden och de hade väldigt lite kontakt med varandra.

”Nu har vi samlat alla i ett team och på en plats. Det har fallit väldigt bra ut. De pratar mycket mer med varandra och fokus har flyttats från vilken leverantör det handlar om till den tekniska lösningen i sig. Alla har sin egen komfortzon där de har sin huvudkompetens och känner sig hemma, men nu lär de också av varandra. Vi bryter ny mark”, säger Christian nöjt.

”Vi mäts på lösningarna och inte på vilken tillverkare det handlar om. Det känns mer relevant och dessutom kompletterar och stöttar vi våra innesäljare”, fortsätter han.

Det nya affärsområdet består av närmare 10 personer och är indelat i 5 olika inriktningar:

  • Cloud
  • Virtualisering
  • Server/Storage/Backup
  • Nät/Säkerhet
  • Automation/Orchestration

”Förut arbetade vi i silos och grävde där vi stod. Nu kan vi landa i en lösning där vi ibland går med två olika tillverkare. Det känns mycket mer dynamiskt och givande”, säger Jörgen Hamberg.

”För mig är det helt nytt att få sitta i en grupp som denna och det var faktiskt den största anledningen till att jag valde att börja här”, berättar Simon Östling som är den som senast anställdes i teamet.

Många fördelar

Vi känner tidigt i mötet att samtliga närvarande är mycket positiva till det nya upplägget. Flera säger spontant att det har blivit mycket roligare att gå till jobbet och att även om möjligheten finns att delvis arbeta hemifrån är det mer givande att åka till kontoret och kollegorna. Större delen av vårt möte blir snarare ett samtal än en intervju och vi lyssnar på deras synpunkter och positiva erfarenheter av det nya sättet att jobba.

”En fördel är att nu kan vi samla kompetensen på ett ställe. Det blir dyrt för våra partners att hålla den kunskapen själva. Vi kan hjälpa dem härifrån istället. Dessutom triggar vi varandra att ständigt förkovra oss ännu mer”, säger Terje Lindholm.

”När jag får ett telefonsamtal och en fråga som jag inte kan svara på själv så kan jag oftast få svaret direkt genom att vända mig till någon av mina kollegor som sitter runt omkring. Det är en trygghet och inte minst blir det tidseffektivt”, förklarar Martin Biström.

Vill komma in tidigare i processen

”Vi vill gärna komma in tidigare i utvecklingsprocessen hos våra återförsäljare. Då kan vi tillsammans säkerställa att lösningen byggs med de optimala verktygen. Dessutom konkurrerar vi inte med återförsäljarna. Vi jobbar fortfarande med att utveckla vår nya strategi avseende detta för att få till bästa möjliga synergieffekter”, menar Christian.

”Vi vill följa med ut till kunden i samband med implementationen men innan dess är det oftast billigare för leverantörerna att komma till oss. Vi ser även att många gånger behöver kravställarrollen förstärkas. Det är där många viktiga beslut tas som påverkar det slutgiltiga resultatet”, säger Terje.

”När till exempel Cloud blev en del av vårt affärsområde blev det en stor positiv förändring. Det kändes stimulerande”, berättar Jörgen.

”Vi bygger en demo-miljö för hela ledet, från ax till limpa. Utmaningen för oss är faktiskt att bestämma när det är ”Good Enough”. Det är lätt att fastna i en massa småjusteringar och då blir man aldrig klar”, fortsätter Jörgen.

Behöver bli bättre på att berätta

”Att jobba med flera olika bollplank är den bästa vägen framåt. Därför bjuder vi in tillverkare till oss men vi kommer också gärna ut till slutkunder. Vi måste däremot bli bättre på att berätta om den resan vi är inne i och hur vi jobbar nu förtiden. Vi kan verkligen stötta våra kunder”, berättar Terje.

”Det är viktigt att vi hela tiden försöker ha koll på vad som är på gång. Arrow har en paroll, på koncernnivå, som vi kallar – Five Years Out. Den gäller även mitt team. Vad är det som gäller om fem år? Det kommer nya tekniker och verktyg hela tiden och vi arbetar mot ett rörligt mål. Ibland saknar jag det filosofiska tänket där vi tar ett steg tillbaka och försöker ta in de stora trenderna i den utveckling som bara går fortare och fortare. Vi måste gilla kaoset”, säger Christian eftertänksamt.

”Teamet ska fortsätta att växa! Vi är inte i mål än, men vi är på väg!”, avslutar han.