Aruba Networks hänger på trenden med inomhuspositionering och lanserar plattformen Aruba Mobile Engagement.
Med hjälp av den ska det gå att skicka meddelanden till exempelvis besökare i ett köpcentrum, sjukhus eller flygplats, som är anpassade till var vederbörande befinner sig.
– Kommunikationen anpassas till användarnas personliga inställningar och var på platsen de befinner sig. Det här gör att när besökaren är nära en plats där det finns något av intresse så kommer det ett meddelande, säger Maria Tiderman, Sverigechef på Aruba Networks.
Med plattformen vänder sig Aruba Networks till marknads- och it-avdelningarna hos företag, ”som kan använda lösningen för att skapa tjänster som ger en ökad kundlojalitet, nöjdare besökare och ökade intäkter” enligt pressmeddelandet som också försäkrar att utrustningen som krävs för plattformen är ”lätt att få på plats och enkel att hantera för it-avdelningen”.
Maria Tiderman hävdar att många företag redan börjat fundera på hur de kan börja utnyttja den här typen av positionsberoende marknadsföring. Enligt leverantören har 70 procent av användarna smarta telefoner och mer än 90 procent av konsumtionen sker inomhus.
– Aruba Mobile Engagement är en möjlig lösning för idrottsarenor, detaljhandel och hotell som vill sätta igång, säger hon.