Läs huvudartikeln: Aruba-vd: ”Vi måste växa tillsammans med våra partner”

Andreas Ferm på Network Services har nära relationer med Aruba Networks. Rimligen spelar det in att han var den som etablerade leverantörens nordiska verksamhet med start 2006.

Andreas Ferm, Network Services

Andreas Ferm, Network Services.

Kan du som partner idag peka på några styrkor utöver deras produkter?
– Det kanske låter som en klyscha, men mellan oss och Aruba finns det ett mångårigt samarbete som har byggt på att vi ser att vi är viktiga för varandra. Det har lett till att vi har mer av ett partnerskap än bara en leverantör-återförsäljar-relation.

Hur visar det sig i praktiken?
– Dels genom djupa och breda relationer, sen visar det sig genom att man förstår varandras affär, det visar sig genom att man hjälper varandra i små och stora frågor. Genom att man båda har respekt för varandras lönsamhet. Det betyder att vi är långsiktiga i vår planering och bidrar till varandra för att nå våra mål.

Finns det något i deras modell som gör att de utmärker sig?
– Nej, själva programmet utmärker sig inte på något särskilt sätt, utan det är mer hur man omsätter det i praktiken.

Vad skulle Aruba kunna bli bättre på ur ett partnerperspektiv?
– Det finns en sak, vilket man i och för sig kommer igång med nu, och det är att skapa en motor för teknisk utbildning, för att kompetenshöja marknaden.

– Det är strategiskt viktigt och värdefullt att trycka ut kompetens i marknaden, så att det finns både djup och bredd i kunskap hos slutkunder och partner. En mer kompetent kund tenderar ju också att köpa mer.

– Man måste ju också skapa en kultur kring ett varumärke så att exempelvis tekniker tycker att det här är intressant för karriären. Cisco som har ju varit oerhört framgångsrika inom det här. Det har varit väldigt mycket värt för tekniker att certifiera sig på Cisco. Det har varit ganska garanterat att har jag det i mitt cv har jag nästan säkrat min framtid på arbetsmarknaden.

Aruba är ju ganska få i sin nordiska organisation, är det något ni märker av ?
– Nej, vi tycker ju att vi har huvudansvaret för att marknadsföra och sälja deras produkter. Så om man kan förlita sig på partners som gör jobbet blir ju inte behovet att ha en stor egen organisation lokalt stort. Det är ju så det skalar för en leverantör, så för vår del är det absolut inget problem.

– Vi får det stöd vi behöver från dem. Det handlar väl också om att de är duktiga på att fokusera och skala genom att bygga, starka partnerskap.

Här lönsamt är det att göra affär med Aruba?
– För oss handlar det mycket om hur mycket värde vi som leverantör kan tillföra en slutkund. Det är där vi kan differentiera oss som integratör.

– Sen är det klart att det finns andra tillverkare som är överdistribuerade, och det är ju inte Aruba. Så man möter inte många konkurrerande Aruba-offerter.

– Men i den bästa av världar har vi lyckats göra det här som en lösningspaketering från början, där det inte handlar om jämförelse av pris per artikelnummer.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00