Aruba-vd: ”Vi måste växa tillsammans med våra partner”
Hem LeverantörAruba Aruba-vd: ”Vi måste växa tillsammans med våra partner”

Aruba-vd: ”Vi måste växa tillsammans med våra partner”

Publicerat av: Redaktionen

När världen och användare blir alltmer mobila vill Aruba Networks leverera tekniken. Och allt fler låter dem göra det.
Forts. fr. föreg. sida

Bruset skapar tillväxt

Men bruset har alltså givit resultat. Leverantören växer. Så vad är det som gör Aruba Networks så himla spännande? Varför klassar exempelvis analyshuset Gartner dem som en av de mest innovativa och starka leverantörerna inom lösningar för kontroll av nätverksåtkomst (Network Access Control). Det har förstås ytterst att göra med tekniken. Den torra, kanske trista och stumma tekniken.

Men förmodligen mer med tanken bakom den. Den självklara tanken att ingen egentligen gillar teknik (åtminstone inte den här sortens teknik och åtminstone inte den gemene användaren av tekniken). Att man bara vill att det ska fungera. Att man inte bryr sig om vilket nätverk man är uppkopplad mot, vilken enhet man använder för tillfället. Vilken applikation som utnyttjar nätverket och huruvida den har rättigheter att göra det.

På teknikspråk heter det NAC, Network Access Control. Det är alltså inom det området Gartner hyllar Aruba och det är också det Maria Tiderman lyfter som deras främsta styrka.

– Mobilitet är vårt erbjudande, eller mer specifikt säker mobilitet. Det är nummer ett. Vårt budskap är people move – the network must follow. Och det är vår unika arkitektur som möjliggör detta. Detta finns genomgående i vårt produktsortiment, säger hon.

Från wireless till mobilitet

När jag klev in genom dörren till det bastanta receptionsbordet och tunga fåtöljerna hade jag en uppfattning om Aruba som en wireless-leverantör. Och det stämmer ju förvisso, visar det sig när Maria ger sin version av hur deras erbjudande ser ut. Men det ger inte hela bilden.

Andreas Ferm, som drog igång Aruba Networks nordiska verksamhet för sju år sedan reflekterar över bolagets utveckling sedan dess. De har gått från att vara ett wireless-bolag till att erbjuda lösningar för mobilitet.

– Det handlar ju om att hjälpa kunder med access för att skapa mobilitet, snarare än om att erbjuda trådlösa nät, förklarar han.

Idag är han försäljningschef på leverantörens främsta partner, Network Services. Han uppskattar den nära relationen de har till varandra och att ”man har respekt för varandras lönsamhet” och kan arbeta långsiktigt mot gemensamma mål. Givetvis uppskattar han tekniken och produkterna, och hävdar att de ännu har ett försprång gentemot konkurrenter.

– Även om man var ett wirelessbolag från början låg det i strategin att titta vidare än bara wireless, det vill säga att hjälpa företag att öka sin mobilitet. Och där tycker jag att Aruba alltid har varit marknadsledande och legat i framkant när det gäller innovation och att skapa möjligheter för att göra det, säger han.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>