Atea Sveriges omsättning under det första kvartalet blev 3,825 miljarder kronor och resultatet (EBIT) 112 miljoner kronor, vilket är en resultatökning med 12,6 procent jämfört med samma period 2018.
Atea driver en fortsatt stark utveckling med en tillväxt på 11,5 % under första kvartalet av 2019. Resultatet bygger till stor del på en positiv trend på tjänstesidan, vilken växer med 15,8 %. Andelen transformationsprojekt ökar och för att bättre svara mot det, och andra behov på marknaden, vidareutvecklar Atea sitt erbjudande.
– Vi ser att kunderna allt oftare efterfrågar en sparringpartner som de kan vända sig till under hela sin digitala transformation. Vi bygger därför vidare på, och tydliggör, bredden i vårt erbjudande genom uppdelningen Hybrid Platforms, Digital Workplace och Information Management. Säkerhet är en möjliggörare för digitalisering vilket vi klargör genom att låta området genomsyra alla tre delar av vårt erbjudande, förklarar Carl-Johan Hultenheim, vd Atea Sverige.
En ökad nyfikenhet kring tjänster som kan effektivisera verksamheten, såsom RPA-lösningar, är en annan trend. I linje med den treårsplan som 2019 markerar startskottet för, inleder Atea sitt interna projekt 100 000 timmar. Genom det ska bolaget över en treårsperiod frigöra totalt 100 000 timmar per år.
– Vi använder våra egna tjänster och lever som vi lär. 100 000 timmar är ett spännande projekt som engagerar internt och säkert kan inspirera externt. Vi strävar hela tiden tillsammans mot ett effektivare Atea. Devisen ”vi vill mer” är grunden för vår konkurrenskraft på marknaden och bränsle till våra interna insatser, säger Carl-Johan Hultenheim.
Under det första kvartalet släpptes för andra året Atea Sustainability Focus Report, en rekommendation från Nordens ledande it-köpare med syfte att påverka branschen globalt att bli mer hållbar. 2019 års fokus är omställningen till en cirkulär ekonomi. Tydliga rekommendationer för vad it-branschen behöver göra för att lyckas redovisades på Atea Sustainability Focus Forum i mars. En unik mötesplats som var en av finalisterna till årets B2B-event i den prestigefulla branschtävlingen Gyllene Hjulet.
– Klimathotet är reellt och det är bråttom att få till en positiv omställning. Som marknadsledande har vi länge tagit ledartröjan inom hållbar it och det är glädjande att våra branschkollegor sluter upp i frågan. Förhoppningen är att samtalen mellan it- och hållbarhetsavdelningar ska fortsätta tätna. Vårt arbete har redan gett många positiva effekter och nu går vi in i en ny fas där vi under året kommer adressera fler hållbarhetsutmaningar på samma engagerade och djupgående sätt, sammanfattar Carl-Johan Hultenheim.