AT&T och Aira presenterar globalt samarbete som ska göra nytta för synsvaga

Världens snabbast växande plattform för assistensteknologi tillkännagav global expansion på den internationella dagen för ökad medvetenhet om tillgänglighet – ’Global Accessibility Awareness Day’

AT&T och Aira presenterar globalt samarbete som ska göra nytta för synsvaga 1AT&T * och Aira utökar sitt samarbete. Aira gör AT&T till sin globala dataleverantör samtidigt som de börjar leverera tjänsten till Australien, Kanada och Storbritannien. Detta sker vid en betydelsefull tidpunkt, då idag utgör den sjunde internationella dagen för ökad medvetenhet om tillgänglighet – Global Accessibility Awareness Day, GAAD. Syftet med GAAD är att få fler att prata om, tänka på och lära sig om digital tillgänglighet och inkludering för personer med funktionsnedsättningar. Finns det ett bättre sätt att göra det än med teknik som skapar nya möjligheter för blinda och personer med nedsatt syn?

— Vi valde den här dagen att göra detta tillkännagivande eftersom ökad tillgänglighet för alla utgör själva kärnan i Airas uppdrag, säger Suman Kanuganti, VD för Aira. Att arbeta med AT&T för att göra vår tjänst tillgänglig över hela världen är nästa steg i att använda den här tekniken för att förbättra vardagen.

Världshälsoorganisationen, WHO, uppskattar att 253 miljoner människor lever med nedsatt syn. I över ett år har AT&T och Aira arbetat tillsammans i USA för att underlätta vardagen för många blinda och de med synnedsättningar.

Uppkopplade Aira-glasögon har också hjälp enskilda vid olika utmaningar såsom att börja på högskola, springa maraton och att till och med kunna uppleva solförmörkelser.

Nu kan människor runt om i världen, som är blinda eller har nedsatt syn, använda smarta glasögon för att nyttja kollektivtrafik, navigera livligt trafikerade gator, handla i butiker eller känna igen andra människor, utan att någon annan följer med dem fysiskt. Det öppnar upp en värld av möjligheter.

AT&T globala nätverk kopplar samman Airas smarta glasögon, som bärs av blinda och personer med nedsatt syn – så kallade Explorers – till utbildade, professionella instruktörer. Instruktörerna använder en anpassad kontrollpanel som innehåller uppgifter om exempelvis varje Explorers position och profil. Detta görs i kombination med en säker videouppkoppling i nästintill realtid. Med bara en knapptryckning tillhandahålls information till ’Explorers’ så att de kan utföra nästan vilken uppgift som helst.

— Kombinationen av Airas banbrytande tillgänglighetsteknik och vår mycket säkra, globala och trådlösa uppkoppling hjälper vi användaren att ”se” världen runt dem, säger Chris Penrose, VD för IoT, AT&T. En värld som just blev större. Den här globala expansionen kan tillgängliggöra Aira-plattformen till miljoner människor som kan dra nytta av tjänsten.

Aira samarbetade med AT&T Foundry for Connected Health för att förbättra leveransen av sin banbrytande plattform.

Aira kommer att börja marknadsföra sin tjänst i Australien och Kanada denna månad och senare i år även Storbritannien.