Att stärka flexibelt arbete är en stor möjlighet för kanalen

Arbeten är idag ofta anpassade efter ett vanligt åtta-till-fem-koncept istället för att låta de anställda lägga upp sina timmar på det sätt som passar deras och deras kunders behov bäst.

Paul Dunne

Ett flexibelt arbetssätt blir allt mer populärt eftersom det erbjuder flera fördelar, både för de anställda och för företaget.

En anställd som arbetar flexibelt har friheten att själv lägga upp sin dag, vilket ger möjlighet att balansera sitt arbete och privatliv på bästa sätt. Den här fördelen är en av de mest uppskattade bland dagens anställda, ofta till och med mer uppskattat än högre inkomst.

Även om de allra flesta uppskattar flexibelt arbetande och vill ha fördelarna så är det helt klart med millenniegenerationen som denna trend börjat synas på arbetsmarknaden.

De yngre medarbetarna har krav, förväntningar, arbetssätt och ambitioner som skiljer sig betydligt från de äldre generationerna. Den yngre generationen är uppväxt med teknik och internet, vilket har skapat en vana att kunna arbeta på distans – på bärbara datorer, telefoner eller surfplattor – med ett flexibelt schema. Den här typen av arbetssätt kräver teknik som möjliggör ett flexibelt arbete, och det utgör en enorm möjlighet för kanalen.

I praktiken ser vi att de som är i början av sin karriär faktiskt tycker om att komma till jobbet för att umgås med och lära sig av sina kollegor.

Området där flexibelt arbete verkligen kommer till sin rätt är exempelvis när organisationer kan ge sina anställda flexibiliteten att balansera arbete och föräldraledighet. Även att kunna jobba hemifrån när tvättmaskinen behöver lagas eller när kollektivtrafiken krånglar är väldigt uppskattat och kan belönas med högre lojalitet och lägre personalomsättning. Företaget får flera fördelar genom att öka sin talangpool och behålla sina bästa medarbetare längre.

Kanalen är idealiskt positionerad för att stärka dagens affärsverksamheter med ett komplett utbud av UC-teknologier – från video- till ljud- och innehållsdelning – som river de fysiska hinder som annars kan uppstå när de anställda arbetar på distans eller med flexibla scheman.

Möjligheten för kanalen ligger i att kunna identifiera rätt lösningar för att kunna täcka den ökande mängden affärsbehov inom en organisation men samtidigt inte glömma att den mer traditionella tekniken för kommunikation och samarbete fortfarande är efterfrågad.

Ett möjligt område för kanalen är så kallade ”huddle rooms” – små mötesrum eller grupprum.

Dessa rum måste utrustas med rätt verktyg och teknik, och de mindre lösningarna är ofta ett bra sätt att ”få in foten i dörren” för att i framtiden kunna leverera större lösningar.

I normala mötesrum förekommer vanligtvis storskaliga möten, på ledningsnivå, så de har ofta system på plats för att hålla sådana möten på daglig basis. De mindre mötesrummen är mer spontana av naturen och är därför vanligtvis inte fullt utrustade med mötesteknik. Istället använder de mobila och enkla system som kan förbättra samarbetet i mindre grupper.

Uppkopplade spontanmötesrum gör det möjligt för medarbetarna att arbeta på ett smidigare sätt, eftersom de kan hålla möten med kort varsel utan stelheten att behöva boka ett mötesrum. Det här är extremt viktigt eftersom flexibelt arbete inte enbart innebär att arbeta hemifrån, utan även att arbeta från olika platser på kontoret eller på gemensamma arbetsytor, och då kan de inte vara begränsade av fast ljud- och kommunikationsteknik.

Mindre mötesrum ersätter inte alla andra mötesrum men är ett naturligt svar på ett behov som ännu inte har mötts: att samarbeta på ett naturligt sätt som främjar kreativitet oavsett hur stort ditt företag är.

Människor vill ha möjlighet att kunna sitta ner och samarbeta naturligt närhelst inspirationen kommer eller behovet uppstår. Nyckeln är att få kontor att kännas mindre som kontor och mer som arbetsytor. Den utrusning som små mötesrum kräver är mindre och mer flexibel. Fortfarande behövs och efterfrågas även stora installationer, som omfattande videokonferenssystem, men de tjänar ett helt annat affärssyfte.

Vi ser ofta att större organisationer installerar båda typerna av lösningar, eftersom större installationer och små mötesrum inte exkluderar varandra. Istället öppnar de upp nya möjligheter hos både nya och befintliga kunder.

Mobila lösningar som appar och headsets är viktiga för dem som vill kunna få saker gjorda när de är på språng. Detta för oss in på en annan viktig funktion för samarbetsteknik: att tillåta egna enheter, BYOD.

Det är allt mer vanligt att människor går med i ett möte på väg till jobbet, troligtvis med sin telefon och ett par hörlurar. De vill inte att deras möte ska avbrytas bara för att de kommer fram till jobbet.

Med rätt UC-teknik är det möjligt att enkelt fortsätta mötet från vilken enhet som helst utan störningar genom att överföra samtalet direkt till ett mötesrumssystem, stort eller litet.

En viktig aspekt som inte får glömmas bort är att sammarbetsteknik måste kunna stödja ett brett utbud av populära programvaror som används hos företag idag, allt ifrån Skype för företag till Zoom, och enkelt kunna integreras i befintlig infrastruktur.

Användandet av molnbaserade videokonferenslösningar ökar, och möjligheten för kanalen ligger i att koppla samman flera lösningar till företaget med de enheter som ger bästa möjliga upplevelse. På så sätt kan kanalen göra det enkelt för människor att kommunicera med varandra, genom de appar och enheter som de använder varje dag.

Paul Dunne