Avanade hjälper Williams Martini Racing, ett av historiens mest framgångsrika F1-team, att utnyttja biometriska data.
För att kritiskt analysera varje aspekt av insatserna under depåstoppen och behålla övertaget gentemot konkurrenterna efter deras imponerande rekordsnabba depåstopp under säsongen 2016.
– Arbetet med Avanade gör det möjligt för oss att fortsätta tänja på gränserna för depåstoppens potential och hjälper oss att använda ytterligare dataflöden för att säkerställa att vi ligger steget före våra konkurrenter, säger Gemma Fisher, Human Performance Specialist, Williams Martini Racing. Genom att optimera prestandan hos våra däckbytare strävar vi efter att konsekvent uppnå de snabbaste depåstoppen under säsongen 2017 för att ge Valtteri och Lance optimala förutsättningar på banan.
Det biometriska arbetet med Williams är ett exempel på hur Avanade hjälper företag att utveckla ett anslutet Internet of Things-ekosystem, för att maximera affärsnyttan genom att kombinera IoT:s operativa tekniker med affärsinformation.
– Tid är verkligen avgörande när det gäller depåstopp i Formel 1. Det är fantastiskt att se ett företag som Williams Martini Racing använda teknik från Microsoft för att samla in och analysera biometriska data i syfte att ytterligare förbättra deras depåstopp under säsongen 2017, säger Patrik Löwendahl, Teknik- och innovationschef, Avanade Sverige.
Avanade har arbetat med Williams Martini Racing sedan januari 2015 och stött organisationen i dess digitala förändringsarbete. Williams investerar för att skapa en digital arbetsplats vid sin fabrik i Grove, Oxfordshire och vid varje bana stallet besöker under tävlingssäsongen. Avanade konstruerade också teamets nya hemsida inför säsongen 2016 och utvecklade ett digitalt optimeringsverktyg för däcken för att analysera bilens prestanda.