Hem Nyheter Behöver du verkligen en ny telefon eller är du bara fåfäng?

Behöver du verkligen en ny telefon eller är du bara fåfäng?

Publicerat av: Redaktionen

Vår överkonsumtion av konsumentelektronik måste stoppas om vi ska skapa en bättre och mer hållbar värld för oss själva och våra barn.

Behöver du verkligen en ny telefon eller är du bara fåfäng? 2

Eva Gouwens, CEO på Fairphone

Du kan börja med att fråga dig själv om du verkligen behöver en ny mobiltelefon varje år?

Det är knappast nyheter för någon att vi människor – särskilt västerlänningar – överkonsumerar. Trots pandemins något dämpande effekt på råvarukonsumtionen har vi redan för månader sedan passerat vad som årligen anses hållbart för planeten. I sig en sorglig fortsättning på en sedan flera år tillbaka etablerad trend.

Överkonsumtion förekommer i alla branscher och industrier. Ett område där konsumtionen sedan länge passerat alla former av logik och där vi dessutom kan göra skillnad med ett relativt små medel är konsumentelektronik – närmare bestämt smartphones.

Varje år säljs upp till 1,4 miljarder smartphones globalt och idag finns faktiskt fler smartphones på planeten än människor. I fjol ägde 92 procent av alla svenskar en.

Samtidigt dumpas mer än 65 000 ton smartphones varje år – eller motsvarande 152 miljoner enheter. Endast 11 procent återvinns och därför står vi inför en omfattande nivå av elektroniskt avfall som ofta bokstavligt talat hamnar på hög i tredje världen.

Telefoner innehåller värdefulla metaller och material som istället för att återvinnas måste brytas igen – vilket till exempel händer i gruvor i Kongo under ofta dåliga förhållanden. I ett ton begagnade smartphones finns till exempel guld värt mer än 140 000 kronor.

Det är med andra ord ett resursslöseri av rejäla mått. Och än värre – även om du spontant tänker att du borde kunna göra skillnad talar statistiken för sig självt – du kommer troligtvis att köpa en ny smartphone inom överskådlig tid. Det talar nämligen statistiken för. En genomsnittlig användare behåller bara sin smartphone i cirka 2,5 år innan den byts ut, även om de flesta modeller kan användas i många fler år.

Så varför byter vi så ofta? Låtom oss vara ärliga, allt som oftast av ren och skär fåfänga.

Du är din telefon

Vår smartphone har blivit en förlängning av oss själva, en sorts tillskott till vår egen hjärna som blixtsnabbt ger oss tillgång till all världens kunskap – och en och annan statusuppdatering på Facebook.

Men den är också en del av vårt personliga varumärke och förväntas säga till omgivningen vilka vi är och vad vi värderar. Vi syns gärna offentligt med det allra senaste i handen, ivrigt påhejade av tillverkare som varje år i glättiga reklamkampanjer försäkrar oss om att vi knappt är människor utan den där nya funktionen, snabbare processorn eller (minimalt) vassare skärmen. En gång i tiden var det oftast relativt stora tekniksprång som mynnade ut i nya modellsläpp men den tiden är förbi. Idag består de årliga uppgraderingarna snarare i smärre förbättringar än revolutionära förändringar.

Tillverkaren Fairphones senaste Impact Report visar att man genom att behålla sin enhet i mellan fem och sju år minskar telefonens koldioxidavtryck upp till hela 42%. Det är ingen liten förbättring.

Så, för att summera – vill du på allvar göra skillnad är det inte mycket svårare än att behålla din troligen superfina smartphone i några år till. För är du idag nöjd med vad den presterar kommer den tveklöst att vara lika tekniskt kapabel om 2-3 år – även om du kan behöva byta batteriet under resans gång.

På köpet sparar du pengar och hjälper moder jord en smula på traven, för både din egen och framtida generationers skull.

Eva Gouwens, CEO på Fairphone

Tre goda råd:

  1. Behåll din gamla telefon så länge som möjligt. ​​Den till hållbarhet bästa telefon du kan ha är den du redan äger. Ju längre du behåller din befintliga telefon, desto mindre blir dess miljömässiga fotavtryck.
  2. Återanvänd din gamla smartphone. När din gamla telefon till slut inte längre fungerar eller kan hålla jämna steg med det du behöver, se till att den återvinns eller får ett nytt användningsområde. Tänk kreativt! Kanske den kan få ett nytt liv som telefon för barnen eller en släkting? Måhända kan den lämnas till ett företag som lagar och säljer den vidare? Och självklart, som en sista utväg, lämna den till återvinning.
  3. Köp hållbart och långsiktigt. Tänk på vad du köper när du investerar i en ny telefon. Produceras den under bra förhållanden? Hur ser det ut med garantin? Lovar tillverkaren nya mjukvaruuppdateringar under lång tid eller lämnas den vind för våg efter något år (väldigt vanligt bland billiga modeller)? Var en informerad kund och ställ krav!

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>