Big Data är nyckeln till smartare trafik

Att ta sig från punkt A till punkt B på bästa sätt har varit viktigt för människan genom alla tider och vi har alltid strävat efter att göra resan så snabb och smidig som möjligt.

Vi utvecklar ständigt nya färdmedel och mer kraftfulla motorer men trots det tycks vi aldrig ta oss fram snabbt nog. En bromsande faktor som vi än så länge inte lyckats lösa fullt ut med tekniska lösningar är medtrafikanters påverkan. Oavsett hur snabb din bil är bromsas din framfart allt för ofta av bilköer och

bil e4stoppljus. Med big data kan detta nu vara på väg att förändras. Genom att skapa system med sensorer som kan läsa av trafikflöden och bearbeta data i realtid kan vi per automatik effektivisera och anpassa trafikflödet så att trafiken flyter på betydligt snabbare.

Låt oss ta trafikljusen som exempel. Dessa ökar säkerheten på vägarna och dirigerar trafikanterna till rätt filer och vägval. Men, som många av oss vet, flyter trafiken inte alltid på i det tempo vi hoppas och ofta fastnar vi i köer vid stoppljus. En anledning till detta är att många trafikljus är programmerade baserat på ”normal trafik”. Om exempelvis en konsert eller liknande evenemang, som lockar mycket folk, precis ägt rum kan köer lätt uppstå eftersom trafikljusen då räknar med ”normal trafik” vid tillfället. Ett trafiksystem baserat på big data kan lösa detta problem. Systemet läser av trafiken i realtid och anpassar därefter trafikljusen efter hur mycket trafik det är i rörelse. När det är lätt trafik kan trafikljusen vara inställda på sitt normalläge men vid ökad trafik anpassas de och ger grönt ljus under längre tid till den riktning där det behövs. Denna typ av anpassade trafikljus kan vi se på vissa ställen i Los Angeles redan idag.

Miljön är en annan faktor som kan förbättras med big data-lösningar. Förorenad luft och växthuseffekten är ett stor problem i många områden men det är inspirerande att se hur vissa myndigheter redan nu satsar på modern teknik för att lösa problemen. Exempelvis finns det områden där man installerat sensorer för att undersöka luftkvaliteten och genom att koppla samman dessa sensorer med analysverktyg för big data lyckas man lokalisera de områden där det ges upphov till mest föroreningar. Utifrån denna analys kan myndigheter sedan agera för att förbättra situationen. Det kan exempelvis handla om att öka kollektivtrafiken i dessa områden eller hitta olika sätta att minimera tomgångskörning och köbildningar.

Den största nyttan med big data är att vi ges möjlighet att gå igenom enorma mängder data och kan därigenom effektivt utläsa trender som människan inte kan samla in, bearbeta och analysera manuellt. Tack vare detta kan stadsplanerare få en mer övergripande bild över hela transportsystemet. Genom att se vem som är på väg vart och med vilken typ av fordon kommer det att bli enklare att planera för en trafiksituation vilket gör det möjligt att fler får en bättre och mer miljövänlig transport från A till B.

Möjligheterna och nyttan med Big data-analys i trafiken är enorma och såväl trafikanter, som får en smidigare väg från punkt A tillpunkt B, som samhället och miljön i stort har mycket att vinna på den nya teknikens genombrott. Så min bestämda uppfattning är att ansvariga på allvar måste börja titta på de miljö-, tids- och säkerhetsmässiga förbättringar som den nya tekniken kan skapa. Detta är början på framtidens trafik!

 

Jim Scott, Director of Enterprise Strategy and Architecture at MapR Technologies

Post Comment