Boost för anställda när SecureLink blir Orange Cyberdefense

När Orange Cyberdefense köpte cybersäkerhetsföretaget SecureLink i somras var det en strategiskt viktig pusselbit för företagets hela erbjudande kring IT och IT-säkerhet.

Boost för anställda när SecureLink blir Orange Cyberdefense 1
Mattias Åberg, Academy Manager på Orange Cyberdefense. Han jobbar med utbildning, talangutveckling och företagets arbete mot högskolor.

Nu är bolaget etablerat på den viktiga nordeuropeiska marknaden. Från att ha varit 700 anställda i sju länder, varav 250 i Sverige, har SecureLink nu blivit en del av stora Orange Cyberdefense som har kunder i 160 länder.

– I och med samgåendet med Orange Cyberdefense får vi en pusselbit till på plats när det gäller att attrahera personal. Till exempel driftar Orange världens största nät för anslutning av flygplatser, så det finns en del it-säkerhetsutmaningar om man säger så, säger Mattias Åberg som är Academy Manager och alltså jobbar med utbildning, talangutveckling och företagets arbete mot högskolor.

”Vill man jobba där det händer har man kommit rätt”

Franska Orange har 266 miljoner kunder och är den tionde största mobiloperatören i världen. Nätet är med andra ord gigantiskt och de enorma trafikmängder som passerar genom bolagets internet-backbone gör att Cyberdefense-delen av verksamheten tidigt kan se tendenser och trender. Det är viktigt då de vill att Internet ska förbli en värld av tillit. Syftet är att vara med och skapa ett säkrare digitalt samhälle, för alla.

– Där det är mycket datatrafik krävs det kunskap och resurser för att hålla ordning. Vill man jobba där det senaste händer har man kommit rätt hos oss. Här kan man göra en kompetensresa, både i Sverige och givetvis internationellt, säger Mattias Åberg.

Sett utifrån kan cybersäkerhet kännas som ett område med mycket höga kvalificeringskrav. Du kanske tror att du måste vara en expert redan innan du skickar in din ansökan. Men det stämmer inte. Tvärtom menar Mattias Åberg att var din kompetensresa börjar, på vilken nivå du är, är mindre relevant.

– Det spelar inte så stor roll vilka kunskaper en person har. Det viktigaste är att det finns ett intresse och ett driv. Vi gillar när folk tar initiativ och utvecklar sig själva och bolaget. Man får gärna säga ”det här vill jag göra”. Vi ska vara det lilla bolaget i den stora koncernen där alla blir sedda och kan göra skillnad.

Satsar extremt mycket på att utveckla personalen

Det här hänger också ihop med det som varit särskilt utmärkande för SecureLink: att bolaget satsat extremt mycket på att utveckla sin personal. Samma inställning finns i stort inom Orange Cyberdefense, menar Mattias Åberg. Skillnaden är att det nu finns ännu större resurser att göra det.

– Just nu ligger vi i framkant när det gäller cybersäkerhet men vi måste ständigt satsa på våra anställda så att de lär sig snabbare än världen förändrar sig. Vi som företag kan inte utvecklas om inte våra medarbetare gör det. Därför är vi ett bolag som strävar efter ständig utveckling.

Denna utveckling handlar också om hur personalen utbildas. Orange Learning är ett exempel. Det är en plattform för MOOC, eller Massive Open Online Courses, som sker digitalt och gör att bolaget snabbt kan få ut relevanta utbildningar till anställda över hela världen.

– Att ha en lärande företagskultur handlar inte bara om att öka kunskapsnivån, det skapar en stolthet och stärker folk. De får ett extra driv och vi känner som bolag att vi verkligen lever upp till vårt syfte, att vara med och skapa ett säkrare digitalt samhälle, för alla.

Mattias Åberg menar att de idag är den starkaste aktören inom cybersecurity i hela Europa men att det är nödvändigt att fortsätta utvecklas för att inte försvinna.

– Utveckling behöver inte bara innebära utbildning eller tekniska kunskaper. Vi strävar efter att anställda söker nya tjänster inom företaget och ser jobbrotation som något väldigt bra. Nu kan man, bokstavligen talat, göra det över hela världen. Det finns gott om karriärmöjligheter i många länder.

”För mig handlar vår kultur mer om en känsla”

Men hur knyter man ihop en så pass stor och utspridd organisation? Hur kan man kombinera den lokala närvaron, som är så viktig, med en global verksamhet? Svaret på det brukar stavas företagskultur och traditionellt beskriver den de värderingar, attityder och beteenden som är gemensamma i en organisation. Men för Mattias Åberg handlar det om något annat.

– För mig handlar vår kultur mer om en känsla. Företagskultur är inte våra värderingar. Det är hur våra värderingar känns. Kultur är allt det där fluffiga som är svårt att beskriva men som gör att det känns så annorlunda på ett jobb jämfört med ett annat.

Bolagets värdeord är respekt, tillit, enkelhet, prestigelöshet och innovation. Mattias Åberg poängterar att det här inte är ett antal fina ord som någon har bestämt men ingen riktigt vet vad de innebär.

– Våra värderingar är verkligen en känsla som finns hos alla våra anställda och som präglar oss som företag. Vi lever efter dem och vi har ett starkt fokus på att ha kul. Vårt motto är och kommer alltid vara människan först.

Våga utmana

Han framhäver just innovation som ett värdeord som utmärker bolaget. Det innebär att de alltid säger ja till initiativ och i affärsplanen står det skrivet att ”vi ska be om förlåtelse, inte tillåtelse.”

– Om vi vill vara snabbfotade och drivas av förändring kan vi inte ha hinder som långa beslutsvägar. Därför är vi ett företag med stark initiativkraft och hög disciplin. Det är något som kännetecknar ett ”challengerbolag”.

På det här sättet är bolaget snabbfotat, håller ett högt tempo och möjliggör vardagsinnovation.

– Jobbar man hos oss så måste man våga utmana. Hos oss får man släppa fram sin inre drivkraft och jobba med det man har passion för, avslutar Mattias Åberg.