Brister i IT-integration kostar företag miljoner

En ny studie från Dell Boomi avslöjar att nästan samtliga företag i Norden har omfattande problem med integration av IT-system, vilket ofta resulterar i uteblivna affärsmöjligheter och ökade kostnader.

Men för de verksamheter som lyckas med sin IT-integration finns det goda förutsättningar att lyckas väl på företagsmarknaden.

Hela 84 % av beslutsfattarna inom IT-branschen i Sverige anser att systemintegration skulle innebära intäktsökningar för deras företag inom bara tolv månader. Detta enligt en ny studie som utförts på uppdrag av moln- och integrationsföretaget Dell Boomi.

Trots potentialen upplever nästan samtliga tillfrågade (92 %) brister i integration av molntjänster. Dessutom är knappt hälften (46 %) övertygade om att deras VD inte fullt ut förstår fördelarna med integration av molntjänster och platsbaserade system.

Besparingar på drygt 19 miljoner

Det finns dock hopp. Alla tillfrågade uppger att de planerar att investera i framväxande teknologitrender, medan nästan hälften planerar investeringar i molntjänster (46 %), automatiserad säkerhet (48 %) och AI/kognitiv IT (46 %).

Samtliga respondenter anser att det skulle vara fördelaktigt för deras organisationer med en bättre integration av molntjänster i verksamheten. Samtidigt uppger de som redan använder integrationslösningar att de i genomsnitt sparat 19 miljoner kronor sedan implementeringen.

Dålig IT-integration får negativa följdeffekter

Samtliga av de svarande (100 %) uppger att de har utmaningar och problem kring utbyggnaden av ytterligare applikationer. Dåligt genomförd integration av molnet i verksamheten har lett till att nära 6 av 10 (56 %) av organisationerna gått miste om minst en affärsmöjlighet under året, medan ytterligare 18 % uppger att det är troligt att deras organisation gått miste om möjligheter de inte ens känt till.

– Vår studie belyser att nästan åtta av tio beslutsfattare inom IT-området anser att deras organisations främsta prioritet borde vara att bättre och oftare integrera molntjänster i verksamheten. Om man menar allvar med sin digitala transformation behöver organisationer specialstöd. En pålitlig integrationslösning, som är uppbyggd i molnet och snabbt kan kombinera alla typer av platsbaserade tjänster och molnapplikationer, är en huvudförutsättning för att lyckas med genomförandet. De nya typerna av servicebaserade integrationsplattformar (iPaaS) är ovärderliga i detta sammanhang, där alla företag kämpar för att förbli relevanta och konkurrenskraftiga, säger Ian Currie, Europachef på Dell Boomi.