Canon, som samarbetat med Stiftelsen Friends sedan april i år, går nu ut med att de sponsrar årets upplaga av Snällkalendern.
– Vi har skapat Snällkalendern för att vi vet att små, goda gärningar kan göra stor skillnad. De kan få någon att känna sig sedd, vara starten på en ny vänskap eller till och med bryta ett utanförskap, skriver Friends själva om initiativet på sin hemsida.Kalendern är ett initiativ som för fjärde året i följd har som uppgift att sprida snällhet i Sverige. Bakom varje lucka finns en uppmaning om att utföra en god gärning under december månad.
– Friends är mycket glada över Canons bidrag i årets Snällkalenderprojekt, ett betydande bidrag i kampen mot mobbning. Idag är 60 000 barn i Sverige utsatta för mobbning och nya undersökningar visar att både mobbning och psykisk ohälsa ökar.
– De här samhällsproblemen blir förstås inte lösta av enbart en kalender, men vi vet att den bidrar till ett varmare samhällsklimat i december där både fler barn och vuxna känner sig sedda, säger Didrik von Seth, tf generalsekreterare Friends.
Canons engagemang i initiativet grundar sig i företagsfilosofin Kyosei som genomsyrar hela organisationen.
Kyosei är ett japanskt ord som ungefär betyder ”leva och arbeta tillsammans för allas bästa”.
– Hos oss på Canon handlar hållbarhet inte bara om att minska vårt miljöavtryck, utan även om att se hur vi kan bidra med någonting positivt i samhället. Vi beundrar arbetet Friends gör, och i ett samhälle som känns allt råare, är Snällkalendern ett fantastiskt inslag i vintermörkret. Därför var det en självklarhet att stå bakom initiativet, säger Bodil Nordin, Hållbarhetschef på Canon.
Som bildleverantör sponsrar Canon kalendern genom att betala tryckkostnaderna medan kunden, Danagård Litho, står för själva trycket.
Canon kommer även att dela ut Snällkalendern bland sina medarbetare, med en uppmaning om att dela Friends budskap.