Capgemini förvärvar Advectas och förstärker sitt affärsområde inom datadriven analys i Skandinavien

Capgemini har ingått avtal om att förvärva Advectas, ett ledande företag inom business intelligence och dataanalys i Skandinavien.

Anil Agarwal, Capgeminis Skandinavien-chef

Genom att bli en del av Capgeminis globala affärsområde Insights & Data kommer Advectas team, som i dag består av över 200 personer, hjälpa till att möta den ökade efterfrågan på Capgeminis tjänster inom business intelligence och datadriven analys i regionen.

Advectas startades 2006 i Sverige och hjälper sina kunder med bättre affärsbeslut baserat på datadrivna insikter. Advectas har en stark skandinavisk position med kontor i Stockholm, Göteborg, Jönköping, Malmö och Köpenhamn. Kundprojekten spänner över flera branscher och erbjuder lösningar inom business intelligence, data science och data management.

– Advectas, som är en välkänd aktör på den svenska marknaden, har de senaste 13 åren byggt upp en gedigen kompetens inom analystjänster genom kompetenta medarbetare och en stark kundbas, kommenterar Anil Agarwal, Skandinavien-chef på Capgemini. Utöver likheter i kultur och kunder kommer Advectas att bidra med en ökad närvaro i både Sverige och Danmark, expertkunskap inom dataanalys, samt relationer med innovativa partnerorganisationer inom business intelligence. Jag ser fram till att välkomna Advectas team till Capgemini.

– Det var viktigt för oss att våra företagskulturer skulle passa bra ihop. Hos Capgemini såg vi flera grundläggande värderingar som liknade våra, så som laganda, frihet och förtroende, samt en vilja att samarbeta, säger Stefan Olsson, CEO för Advectas. Genom att bli en del av Capgemini kommer vi bl.a. kunna erbjuda våra kunder skalbarhet tillsammans med utökade möjligheter inom områden såsom AI och molnbaserade lösningar